Výzkum čtenosti Media Projekt, podle kterého se plánují kampaně v tiskových titulech, se dlouhodobě u některých kategorií a titulů potýká s vysokým počtem čtenářů na výtisk. Zatímco u některých je to celkem pochopitelné – např. u titulů o bydlení -, u jiných jsou důvody jen těžko zjistitelné. Realizátoři se snaží tomuto jevu v poslední době zamezit.
„Problém výskytu titulů s vysokým počtem čtenářů na výtisk provází Media Projekt po celou dobu jeho existence. V posledním roce se však podařilo tento nezdravý jev minimalizovat a v této souvislosti můžeme mluvit pouze o 15 titulech s extrémním počtem čtenářů (ještě před rokem jich bylo 33),“ uvedl Pavel Šimoník ze spolurealizátorské agentury STEM/MARK. Snížení těchto výkyvů přinesla podle Šimoníka nadstavba Media Projektu „kvalita čtení“, která objasňovala způsob získání, intenzitu čtení a redistribuci časopiseckých titulů. Tento nadstavbový výzkum aktuálně běží i v tomto pololetí, je zaměřen na kvalitu čtení u časopisů. Jeho poslední vlna se zaměřovala na kvalitu čtení deníků a suplementů a například přinesla informace, že častěji si deníky půjčují nezaměstnaní a studenti nebo že získávání deníků v zaměstnání je typické především pro zaměstnance spíše na vedoucích postech.
Kde je vyšší čtenost na výtisk a z jakého důvodu?
Typickou skupinou s vyšším počtem čtenářů na výtisk jsou časopisy o bydlení, počítačových hrách, sportovní tituly nebo i časopisy o vědě, technice a cestování.
Důvody pro vysokou čtenost na výtisk podle Šimoníka:
časté sdílení těchto titulů, např. v počítačové komunitě,
problém podobných názvů titulů a možné záměny u nepravidelných čtenářů (Můj Dům, Rodinný dům, Dům a zahrada znějí pro některé čtenáře velmi podobně a ani logo je ne vždy dokáže odlišit)
roli hraje i imageová stránka, kdy někteří dotázaní čtenáři mají pocit, že pokud je titul hodně známý a mediálně viditelný (např. National Geographic, 100+1…), tak jej určitě v posledních několika měsících někde museli alespoň prolistovat
Potenciální čtenáři si podle Šimoníka díky nadstavbovému výzkumu lépe uvědomí, že jejich kontakt s takovýmto titulem nebyl tak intenzivní, jak si původně mysleli.