Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jsi chlap? Tak tady máš plechovku!

Pivovar Svijany se – stejně jako Stanislav Bernard, zakladatel stejnojmenného rodinného pivovaru – rozhodl postavit přílivu plastových lahví, které nejsou „důstojným obalem pro české pivo“. Jeho vlastní řešení hovoří o „nezatěžování životního prostředí“, současně však chce oslovit tradiční pivaře. Jeho „plechovky pro chlapy“ tak mají rovnou dva litry.

Výchozí situace

Plechovky se začaly pro uchovávání a transport piva využívat v roce 1935. První je k přepravě piva použil pivovar v New Jersey, v jehož čele stál německý imigrant Gottfried Krueger. Zákazníci si pivo chválili, někteří dokonce tvrdili, že chutná lépe než z lahve. Masivnějšímu rozšíření plechovek ale bránila jejich váha, vyráběly se totiž z oceli. V roce 1951 už ale plechovka díky použití hliníku vážila jen 83 gramů. Dnes má kolem 13 gramů.
Prodeje piva v plechovkách překonaly v zahraničí lahvové pivo už na konci 60. let. Dnes jejich podíl dosahuje až 70 %. Jde tak o celosvětově nejrozšířenější pivní obal. V bývalém Československu jsme se s nimi mohli poprvé setkat až na začátku 90. let. „Čechoslováci“ vždy byli a stále jsou tradicionalisté, a proto při konzumaci upřednostňují točené pivo, případně pivo v lahvích. Dnes je ovšem toto balení v sortimentu většiny pivovarů.

Výzva

Češi žijí stále aktivněji a dosavadní pivní obaly jim přestávají vyhovovat. Skleněné lahve jsou příliš těžké, neskladné a málo odolné proti nárazu. Sudy jsou příliš velké a špatně skladovatelné, navíc vyžadují další vybavení. Klasické malé hliníkové plechovky příliš malé a nelze je znovu uzavřít.
PET lahve se proto zdají jako logický krok. Vyplnily skulinu na trhu a jejich podíl se rok od roku zvyšuje. Momentálně je přes 12 % a očekává se další růst. A to přesto, že na první pohled praktický obal má řadu nedostatků. Plastové lahve propouštějí k pivu světlo a kyslík a naopak z nich uniká CO2. Díky tomu v nich pivo rychle stárne a ztrácí říz i pitelnost. I tak mají plastové lahve ve svém sortimentu všechny velké pivovary. Svijanské pivo v nich ale zákazníci nenajdou.
„Využívání pivních obalů nedůstojných pro poctivé české pivo se bráníme. A mezi ně patří především plastová lahev, která s tradicí nemá nic společného, a navíc zatěžuje životní prostředí,“ říká Petr Menšík, sládek Pivovaru Svijany.

Reklama
Know

Vlastní řešení

V reakci na vzrůstající poptávku po praktických velkých pivních obalech představil Pivovar Svijany znovuuzavíratelné „plechovky pro chlapy“. Dvoulitrový obal ze železa opatřeného uvnitř inertním potravinářským lakem má oproti plastovým pivním lahvím mít hned několik výhod.
Tou největší je nepropustnost. Železná plechovka nepropustí světlo, pro pivo je tak spolu s KEG sudem nejvhodnějším obalem. K pivu se přes železné stěny nedostane kyslík a zároveň se v něm udrží CO2, což je pro jeho chuť, pitelnost i zachování čerstvosti nezbytné.
„Plechovky pro chlapy jsou logickým vyústěním našich snah o rozšíření sortimentu o lehký, skladný a snadno transportovatelný obal, který uchová pivo beze změn stejně jako sud. Jsou pro tradiční nepasterované pivo důstojným obalem, který ho bezpečně ochrání před okolními vlivy a zachová ho v perfektní kondici,“ říká sládek Menšík. A na rozdíl od plastových pivních lahví jsou železné plechovky plně recyklovatelné.
Aktuálně nabízí Pivovar v „plechovkách pro chlapy“ tři piva – jedenáctistupňový Máz, prémiovou 450 a „patnáctku“ Baron. Do budoucna ovšem plánuje sortiment rozšiřovat.
„O plechovky pro chlapy je už teď obrovský zájem, a abychom uspokojili všechny zájemce, rozhodli jsme se vyzkoušet nové distribuční kanály,“ říká ředitel pivovaru Roman Havlík s tím, že plechovky si může každý objednat ve své hospůdce a pivovar mu je prostřednictvím hospodského doručí.
Svijany nabízejí dokonce i „personifikované“ série plechovek pro chlapy – jak pro jednotlivce, tak pro firmy. Nechaly je vyrobit třeba pro turné metalové kapely Dymytry.

Nový obal Pivovaru Svijany apeluje na „chlapáka“, který se skrývá v každém pivaři. A podle toho se také jmenuje: Plechovky pro chlapy.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)