Společnost Facebook oznámila, že za nespecifikova nou částku koupila největší světový vyhledavač zboží TheFind.com.
Od akvizice si Facebook slibuje především výrazné zefektivnění zacílení reklamy. V delším časovém horizontu by know-how firmy mělo přispět i k rozjetí nepřímého prodeje zboží a služeb na Facebooku.
TheFind je vyhledavačem zboží, jehož českou obdobou jsou například portály Heuréka.cz nebo Zboží.cz. Find však deklaruje více než miliardu uživatelů po celém světě, 500 tisíc obchodů a víc než 500 milionů položek zboží. Navíc hledá nabídky e-shopů i kamenných obchodů v závislosti na geografické poloze potenciálního zákazníka a především na jeho sociálním profilu.
Tato populární stránka však spojením s Facebookem jako taková definitivně končí a do několika týdnů by měla být off-line.
Oficiální vyjádření TheFindu je ovšem optimistické: „Platforma a zdroje Facebooku nám dávají příležitost vylepšit naše schopnosti v oblasti hledání produktů pro více než miliardu lidí, kteří jsou našimi uživateli.“ Kritici převzetí v něm však vidí predátorskou taktiku, kdy jsou z fungující firmy vybráni jen klíčoví zaměstnanci nebo zajímavé činnosti a zbytek společnosti je bez milosti zrušen či propuštěn.
Facebook hledal know-how
Díky zaměstnancům TheFindu, jejichž velká část přechází přímo pod Facebook, získává společnost vedená Markem Zuckerbergem zásadní know-how v oblasti e-commerce. Není tajemstvím, že napojení prodeje zboží na služby sociální sítě bylo dlouhodobým cílem vedení společnosti, ale zatím Facebook přešlapoval na mrtvém bodě. Vyhledávací nástroj Facebooku Graph Search nefungoval, jak měl, a skončil bez úspěchu. Sám Mark Zuckerberg se k němu vyjádřil velmi kriticky: „Říct, že Graph Search funguje alespoň v polovině případů, by bylo odvážné.“ Ještě horší výsledky měl Facebook v oblasti přímého prodeje a služba Facebook Gifts, která měla být jeho počátkem, zcela vyšuměla.
Facebook chce dohnat Google
Dalším klíčovým přínosem akvizice s TheFind jsou proto data o nákupním chování uživatelů včetně jejich třídění a vyhodnocování. V této oblasti byl Facebook pro změnu hodně pozadu za klasickými vyhledavači, které disponují detailními informacemi o historii uživatelů a jejich nákupním chování. Inzerentům tak třeba Google nabízel přesnější cílení reklamy včetně u marketérů populárního retargetingu. To by se mělo nákupem Findu změnit a Facebook získá poslední chybějící díl do kompletní mozaiky dat o jednotlivých uživatelích.
Své další plány Facebook nezakrývá ani v oficiálním vyjádření k akvizici: „TheFind vytvořil úspěšný vyhledávací mechanismus, který spojuje lidi a produkty. Společně můžeme udělat reklamu ještě relevantnější a lepší pro zákazníky. Náš byznys je o spojování lidí s tématy, společnostmi, značkami a stále více i produkty, o které se zajímají.“
Mark Zuckerberg čeká od akvizice TheFind především přesnější zacílení reklamy. A taky rozjetí nepřímého prodeje zboží a služeb na FB.