V minulém roce jsme byli svědky diskuse mezi Googlem a televizemi o sledovanosti. Google na základě výsledků svého portálu YouTube tvrdil, že lidé už před sledováním televizního vysílání dávají přednost internetu, a právě serverům s videem. Televize oponovaly, že to není pravda. Skutečností je, že i výzkumy Cisco Visual Networking Index naznačují, že popularita videa na internetu strmě stoupá a tento trend bude pokračovat. Důvod, proč ona diskuse vznikla, je zřejmý, hraje se o reklamní rozpočty. Ukazuje se totiž, že současní televizní diváci, zejména ti z mladé generace, jsou již jiní než jejich rodiče. Nechtějí vysílání jen pasivně přijímat, ale chtějí mít větší pružnost a hrát mnohem aktivnější roli – třeba si přehrát pořad v době, kdy na to mají chuť a náladu, hodnotit, komentovat a sdílet názory s ostatními. Naštěstí nástup cloudových technologií umožňuje televizím podobné služby nabídnout, a dává jim tak zbraně v tomto souboji. Ale tím to nemusí ještě končit, dnes se hodně mluví o internetu věcí, nebo se dokonce užívá pojem Internet of Everything. Už dnes je celá řada televizních přijímačů či set-top-boxů připojena i z internetu. A to otevírá dveře do nového věku televizní reklamy. První vlaštovkou v tomto směru jsou placené televize, které mají samozřejmě výhodu v tom, že své zákazníky znají, mohou tedy pracovat s demografickými daty. Jak to může fungovat v reálném provozu, předvedl na CES britský Sky. V práci jeho služby AdSmart mohou zadavatelé vybírat cílové publikum na základě 150 demografických kritérií, a systém tak dokáže zobrazovat různou reklamu různým skupinám diváků sledujícím stejný aktuálně vysílaný program. Jen za první rok vidělo takto cílenou reklamu téměř 900 milionů diváků v rámci tisícovky kampaní a společnosti to pomohlo získat nové zadavatele a značky i zvýšit výnosy. To ukazuje, že televizní reklama není mrtvá, jen bude muset zlepšit zacílení. Dobrá zpráva je, že technologie to už umí!
Ivo Němeček
generální ředitel Cisco ČR
([email protected])
Jen za první rok vidělo cílenou reklamu téměř 900 milionů diváků.