Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vydavatelé investují do „iTunes“ pro články

Nizozemci letos dostali novou možnost, jak číst články ze svých oblíbených novin. Malý start-up na jaře představil aplikaci Blendle. Tato obdoba iTunes neprodává písničky nebo filmy, ale jednotlivé texty od různých redakcí. Začátkem listopadu získala investici od těch, jejichž obsah prodává – od velkých vydavatelských domů.

U zrodu projektu stáli dva mladí nadšenci Marten BlankesteijnAlexander Klöpping, sami bývalí novináři. „Nemáme rádi platební brány, protože nás nutí, abychom se zvlášť registrovali u každého časopisu nebo deníku, ve kterém si něco chceme přečíst,“ vysvětlují autoři, kde se vzal nápad na Blendle. „Navíc jim pak máme každý měsíc platit za celý web, i když je na něm spousta věcí, za které platit nechceme.“ Kromě toho zabere hodně času projít všechny weby a najít zajímavý obsah.

Cenu článků určují sami vydavatelé

Blendle všechny výše uvedené problémy řeší. V podstatě funguje jako agregátor: po dohodě s vydavateli jsou v něm články z většiny tištěných novin a časopisů, které v Nizozemsku vycházejí, a také z magazínu Economist. Titulky a upoutávky si můžete na webu blendle.nl nebo v aplikaci na tabletu číst zdarma. Teprve když na některý článek kliknete, strhne se vám z uživatelského konta malá suma za přečtení. Nově registrovaní uživatelé dostávají od provozovatele 2,50 eura na svůj kredit. Cenu článků si určují sami vydavatelé. Většinou se liší podle délky textu a pohybuje se zhruba od 10 do 80 eurocentů, výjimečně je i vyšší. Pokud vás článek svou kvalitou nepřesvědčí a věnujete mu méně než patnáct sekund, dostanete peníze zpátky. O refundaci můžete požádat i později, ale musíte připsat důvod.

Reklama
MMcite

Čtečka má navíc některé funkce, které si půjčila od sociálních sítí. Můžete sledovat, jaké články doporučují vlivné osobnosti z řad celebrit, novinářů, politiků a hudebníků. Vidíte, co četli vaši přátelé a jaký obsah je celkově nejpopulárnější, řídit se můžete i doporučením redakce. Články snadno vyfiltrujete podle témat nebo jména autora, na texty s konkrétními klíčovými slovy vám přijde upozornění e-mailem.

Blendle láká i mladé čtenáře

Ze zaplacených částek dostává vydavatel 70 procent, zbytek jde provozovateli služby. Po osmi měsících provozu má Blendle 135 tisíc uživatelů, z toho pětina jich pravidelně nakupuje články. Peníze na další rozvoj mu čerstvě poskytly mediální domy The New York Times CompanyAxel Springer které do aplikace Blendle investují tři miliony eur. „Blendle má potenciál přitáhnout čtenáře z řad mladých internetových nadšenců,“ komentoval investici výkonný ředitel Axel Springer Mathias Döpfner. Dosavadní výsledky dávají tomuto odhadu za pravdu – dvěma třetinám klientů využívajících Blendle je méně než 35 let. Demografická data získává provozovatel díky propojení systému s Facebookem, přes který se uživatelé přihlašují.

Příjemné vylepšení rozpočtu

Jak připomněl magazín BusinessWeek, vydavatele sice nový systém neuživí, ale rozhodně může být příjemným vylepšením rozpočtu. Například deník Volkskrant podle odhadu svého šéfredaktora získá do konce roku prostřednictvím mikroplateb od uživatelů aplikace Blendle přes 60 tisíc eur. To je velmi slušný výsledek na to, že čtečka není v provozu ještě ani rok.

Firma chce peníze od investorů použít k expanzi do dalších zemí. Do půl roku by chtěla vstoupit na blíže neurčený „velký“ evropský trh. Pro Blendle je důležité vtáhnout do hry co nejvíc vydavatelů z příslušné země, aby měl v nabídce aspoň 60 procent deníků. Vedle toho jedná s americkými novinami. Těm se líbí možnost oslovit evropské čtenáře, jimž není pohodlné tradiční předplatné a ve čtečce Blendle by si kupovali jen to, co se jim líbí.


Aplikace Blendle, umožňující platit na webu za jednotlivé články, přitáhla pozornost nizozemských vydavatelů a hlavně jejich investice. V plánu je expanze na další evropské trhy.

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)