Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Prezident Zeman táhne i na internetu

Internetová hra Pussywalk, nebo také „nejvěrnější simulátor chůze Miloše Zemana“, obletěla mezi svátky český internet. Zdánlivě jednoduchý úkol – pomocí šipek dovést českého prezidenta ke korunovačním klenotům – baví uživatele už tři týdny a stále láká téměř 15 000 lidí denně.

Jak se jí dařilo v průběhu největšího boomu a co stojí za jejím úspěchem, prezentuje ve své případové studii Symbio Digital, jejíž lidé za celým projektem Pussywalku stojí.

Nápad i první verze hry vznikly v Symbiu už před rokem, ale až poslední výroky hlavy státu rozhodly o jejím spuštění.

Reklama
Abovalve

„Pro mě osobně to rozhodně není projekt, který by měl kohokoliv z tvůrců nějak zviditelnit. Kluci hlavně chtěli připomenout lidem výroky a některé nejisté kroky pana prezidenta. Nejde o politiku, ale o obyčejnou občanskou angažovanost, vyjádřenou formou, která je nám blízká, tedy humorem,“ říká Robert Haas, spoluzakladatel agentury Symbio Digital.

Předčasný leak a spadlý server

Že ze hry bude virální hit, se ukázalo ještě před jejím oficiálním spuštěním. To bylo naplánováno na dobu vysílání vánočního projevu prezidenta Zemana. Nedočkaví uživatelé ovšem překonali zabezpečení stránky a bez vědomí autorů pustili celou hru do světa skoro o týden dřív. Ta se začala okamžitě šířit po sociálních sítích – během tří dnů dosáhla na bájnou hranici 100 000 návštěv za jediný den a nečekaný nápor uživatelů dokonce dočasně shodil server, na kterém hra běžela.

Stovky tisíc zhlédnutí

Na Facebooku dosáhl Pussywalk 14 000 přímých sdílení, další pak posbíraly články, které na hru upozorňovaly. Překvapivý ohlas hra sklidila na YouTube, kde uživatelé sami vytvořili celkem 225 „gameplay“ videí (komentovaných ukázek hraní) s námětem Pussywalku; nejsledovanější z nich od youtubera Jirky Krále zhlédlo už 150 000 lidí. Dalších více než 500 odkazů na hru se objevilo na blozích, diskusních fórech a na dalších stránkách.

Druhý největší zdroj přístupů na Pussywalk.com vygenerovaly odkazy v digitálních verzích „tradičních“ médií. Zpráva o hře parodující přešlapy českého prezidenta se objevila napříč českou mediální krajinou – od seriózních médií (Aktuálně.cz) až po bulvární (Blesk.cz). Velký ohlas vzbudil Pussywalk i v odborných médiích věnovaných IT a počítačovým hrám (CDR.cz).

Šíření hry výrazně pomohli i opinion leadeři – za všechny jmenujme třeba novináře Petra Kamberského, který na svých sociálních sítích okomentoval Pussywalk krátkým, ale výstižným přídomkem „Game of the year“. Herní podoba kresleného prezidenta Zemana se objevila i v oblíbeném komiksu „Bobi má v pi*i“.

Virál nezná hranic

Ačkoliv téma hry je lokální, zmínky o ní se objevily třeba na slovenském zpravodajském portálu SME.sk nebo na ruském webu, jenž se věnuje dění v Česku, 420ON.

Hráčů ze zahraničí ale bylo výrazně víc – celkem zaznamenal Pussywalk přístupy z neuvěřitelných 132 zemí světa. Po jednom hráči si připsala třeba Uganda nebo Francouzská Polynésie, s překvapivými 605 hráči se hra stala téměř hitem v Indonésii.

(podle materiálu Symbia Digital)

Čtyři virální tipy od Symbia

1) Seeding je základ. Dejte předem vědět novinářům, správcům velkých facebookových skupin a opinion leaderům. Pokud nezaujmete je, pravděpodobně neuspějete ani u jejich fanoušků.

2) Nepodceňujte YouTube. Nejlepší čeští youtubeři mají stovky tisíc odběratelů a zejména pokud cílíte na mladé, dostanete se k jedněm z největších opinion leaderů na českém internetu.

3) Počítejte s přesahem do zahraničí. I lokální kampaň může vzbudit zájem v cizině – zpracováním nebo univerzálním tématem. To vám může hrát do karet i na lokálním trhu.

4) Mějte plán pro případ, že se virál nebude šířit, ale i pro případ, že se bude šířit víc (nebo dřív), než jste čekali. Pokud nezareagujete včas, může vám potenciál kampaně snadno utéct.



Pussywalk zaznamenal ve většině sledovaných metrik srovnatelné výsledky s vánočními kampaněmi Kofoly od Symbia z let 2008 a 2009, ale s 200krát nižšími výdaji do médií.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)