Obchodní řetězec Makro zavádí od letošního roku nový systém rezervace a realizace ochutnávek ve svých obchodech v Česku i na Slovensku. Dodavatelé si mohou svou akci rezervovat sami prostřednictvím aplikace Promokalendář (promokalendar.cz). Celý systém Makru poskytuje společnost Global Marketing. Pro Makro je nový rezervační systém příležitostí, jak se odlišit od konkurence, Global Marketing by zase rád upevnil svoji pozici realizátora ochutnávek a případně svůj rezervační systém zavedl i v dalších obchodních řetězcích.
Zarezervujete si to sami
„Pokud si dodavatel zvolí pro svou ochutnávku řetězec Makro, může si v Promokalendáři sám navolit obchody a dny, v nichž ji chce realizovat, a aplikace mu rovnou ukáže volné termíny. Celý systém navíc propojuje informačně centrálu řetězce s jeho obchody. Trochu se to podobá rezervačnímu systému u kin, kde si kupujete lístky na určitý den a hodinu a v aplikaci přímo vidíte, jaká jsou ještě volná sedadla. Objednávka celé ochutnávkové kampaně pro Českou republiku i Slovensko tak zabere jenom pět až deset minut času,“ přibližuje novou službu ředitel společnosti Global Marketing Michal Bařina. Global Marketing chce podle jeho slov vydělávat na tom, že zadavatelům, kteří si zadají svou akci přes Promokalendář a udělí souhlas, může zasílat konkurenční nabídky na pořádání ochutnávkových akcí. Svou nabídkou tedy cílí proti firmám, jako jsou například POS Media, PPM Factum, Retail Marketing Services, Sales House a řada dalších. Navíc připravuje monetizaci home page www.promokalendar.cz formou reklamních bannerů. „Vidíme v tomto systému zajímavou příležitost získat přehled o realizovaných ochutnávkových aktivitách,“ říká Patricia Jakešová, vedoucí nákupu privátních značek ve společnosti Makro, která má projekt na starosti.
Poskytuje měřitelná data
Celý projekt navíc podle Bařiny směřuje k lepší měřitelnosti efektivity in-store aktivit v obchodních řetězcích, protože poskytuje data týkající se ochutnávek v rámci doprovodného reportu. Agentury nabízející ochutnávky a promoční akce přitom běžně přístup k prodejním datům nemají, zadavatel si je musí případně objednat a zaplatit přímo u řetězce.
Na druhé straně ne všechny obchodní řetězce vyžadují rezervační poplatek. Rezervační systém využívají kromě Makra ještě obchodní řetězce Tesco a Ahold, v jejichž obchodech (včetně obchodů bývalého Intersparu, které převzal Ahold) se o rezervace promočních akcí stará už zmíněná společnost POS Media. Další řetězce jako Globus a Billa zatím rezervační systémy nevyužívají a jednotliví zadavatelé se s nimi domlouvají na ochutnávkách v rámci vlastních obchodních podmínek, většinou bez poplatku. Podle Michala Bařiny by se ale nový systém vyplatil i zde. „Součástí dodávky Promokalendáře pro řetězce je i měsíční analýza celého promo systému, která obsahuje data o počtu a úspěšnosti promo akcí v jeho provozovnách za použití řady třídících a sumarizačních kritérií,“ tvrdí ředitel agentury Global Marketing.
Promokalendář přitom představuje hozenou rukavici právě společnosti POS Media (součást skupiny POS Media Europe, zahrnující Česko, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Ukrajinu, Turecko a Německo), neboť Global Marketing jej prezentuje jako jednodušší a levnější rezervační systém, než jakým disponuje tato firma. Key account manažerka POS Media Michaela Löblová pro M&M uvedla, že zatím nebyla se systémem Makra seznámena.
Základem systému je webová aplikace promokalendar.cz.