Americká značka křupavých snacků Doritos zveřejnila desítku finalistů své každoroční soutěže Crash the Super Bowl o reklamu, která poběží během finále Národní ligy amerického fotbalu. Do soutěže se hlásil také spot české produkce, který se však na shortlist nedostal.
O svou šanci se utkalo celkem 4900 prací z 29 zemí včetně Česka. Deset finalistů představuje podle amerického časopisu Advertising Age nepřekvapivý mix rodinných scén s dětmi, obrazových a situačních gagů a vtipných videí „se zvířátky“. Většinu reklam přitom spojuje idea: Co všechno jsou lidé ochotni udělat, aby se k lupínkům dostali.
Spouštějí to podeváté
Doritos už svou soutěž pořádá podeváté. Její princip spočívá v tom, že značka věnuje reklamní čas určený k odvysílání jednoho spotu během finále Super Bowlu (nejdražší reklamní čas na světě) lidem – ti mohou sami natočit svou reklamu na Doritos a ta, která získá na internetu nejvíc hlasů, pak běží během zápasu, přičemž její tvůrce získá od Doritos prémii jeden milion dolarů.
Zveřejňování finalistů a globální dosah soutěže pak značce pomáhají získat si pozornost médií už několik měsíců před finále a udržet si ji i nějakou dobu po něm. O soutěž je navíc velký zájem, protože tvůrcům vítězných kampaní může otevřít dveře do reklamního nebo do zábavního průmyslu – součástí výhry je i možnost získat roční smlouvu s hollywoodskou produkcí Universal Pictures.
Zákaz nemusí vadit
O své místo na slunci přitom někdy nepřijdou ani ti soutěžící, jejichž spoty sice zaujaly v soutěži, ale vyřadí je společnost Fox, která vlastní k Super Bowlu vysílací práva – prakticky každoročně jsou některé reklamy na Super Bowlu odmítnuty, například kvůli přílišné provokativnosti, kvůli tomu, že cílí na konkurenční firmu, nebo proto, že se až příliš dotýkají citlivých témat. Negativní reklama je ale také reklama a na videoserverech typu YouTube tak lze najít celou řadu spotů, které provází lákavý slogan: zakázány na Super Bowlu.
Letošní finále Super Bowlu se koná 1. února 2015 v Glendale v Arizoně, cena půlminutového reklamního spotu by měla tentokrát dělat 4,5 milionu amerických dolarů, což představuje dvanáctiapůlprocentní nárůst proti loňskému roku (ceny reklam na Super Bowlu kontinuálně rostou už řadu let).
Češi nepostoupili
Do aktuálního ročníku soutěže značky Doritos se přihlásila se svou reklamou i česká produkční skupina Ko:De Films. Ta vytvořila ve spolupráci s pražským obchodem zaměřeným na americké a britské speciality Candy Store soutěžní spot, v němž se k lupínkům Doritos pokouší dostat nebezpečně vyhlížející mimozemšťan, budící paniku v pražských ulicích. Zastaví ho až malá holčička ve zmíněném obchodě Candy Stores, která může křoupat lupínky Doritos, neboť právě tento obchod je v Praze nabízí. Český spot ale do finále soutěže nepostoupil.
Mezi finalisty se dostal i spot, v němž lakomý milovník lupínků Doritos slibuje malému klukovi, že mu dá, až „prase bude lítat“. A kluk si poradí.