Za nejdůležitější atributy e-shopů považují lidé kvalitně popsané technické informace o produktech a dostupnost zboží skladem, na třetím místě pak figuruje doprava zdarma. Uvádějí to výsledky výzkumu E-Commerce 2014, který pro Asociaci pro elektronickou komerci pravidelně realizuje společnost Mediaresearch. Výzkum proběhl na Českém národním panelu, zúčastnilo se ho 1730 respondentů z aktivní internetové populace.
Zboží raději domů než na pobočku
Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače zboží, jejichž příklady jsou třeba Heureka.cz nebo Zboží.cz. Dvě třetiny zákazníků je využívají vždy nebo u většiny svých nákupů on-line.
Při výběru zboží v e-shopu se internetoví uživatelé rovněž řídí nejnižší cenou, kvalitním zobrazením zboží (například fotografie produktu, jeho otočení v prostoru a tak dále) a dobrou strukturou vyhledávání v obchodu, aby se uživatel snadno zorientoval.
Platbu za zboží objednané on-line lidé preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je pak použití platební karty (ve čtvrtině případů) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu.
Otravné registrace
Negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: dvěma třetinám lidí tento požadavek nevyhovuje, a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.
Poměrně důležitým prvkem e-shopů se podle výzkumu ukazují být také odborné certifikáty: díky nim e-shop u většiny zákazníků budí pozitivní dojem, ačkoli na výběr on-line obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu 23 % uživatelů.
Dotazovaní odpovídali také na otázku, jaké mají podle nich e-shopy výhody oproti kamenným obchodům. Nejvíce oceňují možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých on-line obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoli, pohodlné dodání a výhodnější ceny.
Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice (například kurýrem).