Zpráva „Nová dynamika rodiny“ zkoumá řadu aspektů moderní rodiny, včetně strukturálních změn, kterými prochází, rodičovství v digitálním věku a vliv dětí na spotřebu rodiny. Co je podstatné, dotazování probíhalo i v České republice. Kromě Čechů odpovídali např. Britové, Indové, Francouzi, Italové, Mexičané či Tchajwanci. Dvacet procent respondentů zastupovali tzv. prosumers čili názoroví vůdci, osmdesát procent pak mainstream.
Oslabení tradiční rodiny
Respondenti se obávají radikálních změn rodinné struktury, způsobených zejména prudkým nárůstem neúplných a jednočlenných domácností po celém světě. V Japonsku např. představují sezdané páry s dětmi pouze 21 procent domácností oproti 43 procentům v roce 1980. V USA se 40 procent dětí rodí svobodným matkám a v Německu představují 39 procent domácností singles. Navíc 60 procent mužů a skoro tři čtvrtiny žen je přesvědčených, že přátelství může znamenat skoro tolik co rodina. Pozornost si zaslouží zkušenost mladých lidí z generace milénianů (narozených 1980-1995), kteří přiznávají, že občas si rozumějí lépe s lidmi z práce než s rodinou, a do budoucna předpokládají společné bydlení lidí pracujících např. na stejných projektech.
Vazby na tradiční rodinu tedy slábnou, i když je třeba rozlišovat mezi jednotlivými kulturami. Ekvádorci, Mexičané či Indové jsou vždy konzervativnější, ať už jde o spornou otázku patriarchátu v rodině či legalizaci homosexuálních manželství. Tu téměř třetina vzorku považuje za škodlivou pro společnost, zatímco čtvrtina ji považuje za dobrou věc. Tolerantnější jsou obecně mladí ve věku 18-34, a to i např. k genderově neutrální výchově.
Život na psí knížku
Feminismus a vyrovnávající se role žen v partnerských svazcích včetně finanční samostatnosti prospívá společnosti podle 49 procent respodentů (a 65 procent prosumers), více než polovina mladých ve věku 18-34 pak označuje za lepší život na psí knížku než manželství, a to i překvapivých 49 procent u skupiny 55+. Aby zaměstnavatelé poskytovali rodičům malých dětí flexibilní úvazky, si přeje 77 procent oslovených. Že jsme národem „pejskařů“, se ukázalo u dotazu, zda své domácí mazlíčky považujeme za členy rodiny. Téměř třetina respondentů celkově uvádí své ano, Česká republika se umístila čtvrtá za Kolumbií, USA a Ekvádorem.
Recept na perfektní dítě
Osmdesát procent zástupců generace milénianů považuje za důležité, aby rodiče dětem poskytli univerzitní vzdělání. Mladší rodiče vychovávají a vedou děti spíše k úspěchu, síle, smyslu pro dobrodružství a odvaze, starší generace považují za důležitou toleranci, píli, slušnost a čestné jednání. Češi, Australané či Britové tolik nekladou důraz na fyzickou krásu svých dětí jako indičtí, ukrajinští nebo čínští rodiče, celkově však význam vzhledu už v dětském věku roste. S tím souvisí i souhlas 55 procent respondentů s výrokem, že tolerance obezity u dětí je ze strany rodičů vlastně zneužitím.
Studie zjistila vážné obavy týkající se dopadu nových technologií na děti, kdy se většina respondentů shodla, že digitální technologie a internet ničí dětství. Zároveň však celých 39 procent rodičů odpovědělo, že internet a sociální média usnadňují rodinný život. Opak míní 36 procent a pro 25 procent nemají na rodinu dopad.
Do jaké míry děti ovlivňují rodinné nákupy, ukazuje tabulka. Na závěr: 72 procent rodičů je přesvědčených, že jsou dnešní děti zkažené materiálním nadbytkem.
(dle mezinárodní studie agentury Havas)
Co studie napovídá značkám? Dovolte dětem být více dětmi. Nechoďte za nimi domů a na displeje tabletů, pozvěte je ven. Řešte dětskou obezitu, podporujte kreativitu a finanční gramotnost. Přicházejte s inovacemi s pozitivním dopadem na rodinnou logistiku.