Mezinárodní organizace vydavatelů časopisů FIPP přináší výhled časopiseckého trhu pro rok 2016, celkový globální objem příjmů časopisů má přesáhnout 97 miliard dolarů.
Růst má být ve výši 0,2 %, avšak díky příjmům z digitálu. Zmenšující se růst světové ekonomiky ale naznačuje, že významný růst čekat nemáme. Agentury GroupM a ZenithOptimedia predikují v ČR pokles investic do tiskových médií.
B2B má budoucnost na rozvíjejících se trzích i v ČR
Podle předsedy představenstva časopisecké sekce Unie vydavatelů (a generálního ředitele vydavatelství Business Media CZ vydávajícího např. tituly Moderní byt, Stavba atp.) Tomáše Tkačíka mají stále některé časopisecké segmenty na trhu potenciál z inzertního hlediska. „Podle mého názory ty, které kopírují nejvíce rostoucí segmenty ekonomiky, jako je například průmysl, stavebnictví a nepodceňoval bych například ani zemědělství nebo zdravotnictví,“ uvedl Tkačík. Podle FIPP rozvíjející se ekonomiky jako Čína, Indie, Rusko a Jižní Afrika zaznamenají nejrychlejší růst trhu B2B časopisů.
Vydavatelé musí aktivně využít výzkumů na trhu
Zda vydavatelský trh čeká v příštích letech další pokles inzertních příjmů, podle Tkačíka záleží jen na vydavatelích, zda dokážou klienty přesvědčit, že s deníky a časopisy umí dobře a efektivně oslovit jejich cílovou skupinu. K tomu jim v ČR slouží například nový výzkum StarchMetrix, který umožňuje měřit efektivitu tiskové reklamy, i nový výzkum připravovaný podle vydavatelství Meredith, díky kterému mohou vydavatelé garantovat inzerentům ROI.
„Z osobní zkušenosti, výzkumů i výsledků prodejů inzerujících klientů vím, že to funguje. Navíc se u vydavatelů stále hůř v rámci kampaní oddělují on-line a off-line příjmy, takže pokud se bavíme o celkovém reklamním obratu, bude určitě růst,“ sdělil.
Trendem je podle predikce připojený uživatel, který média konzumuje kdykoliv a kdekoliv se mu chce. Připojeno je podle dat FIPP už více než 40 % světové populace.
Zvýší se podíl příjmů z digitálního obsahu
Podle FIPP se globální příjem z digitálního prodeje časopisů meziročně zvýší o 43,4 % a dosáhne tak 5,2 miliardy dolarů. Podíl příjmů z prodeje digitálního obsahu časopisů se díky zpoplatňování zvýší ze současných 4 % na 11 %. Globální objem digitálních reklamních příjmů časopisů v roce 2016 dosáhne výše 13,4 miliardy dolarů a bude představovat 27 procent celkových reklamních příjmů časopisů. Zpeněžení digitálního obsahu ale podle FIPP zůstává největší výzvou pro časopisecký trh i pro příští roky a je třeba spotřebitele podnítit nejen ke spotřebě digitálního obsahu, ale hlavně k platbě za něj. FIPP uvádí, že inzerce je směřována spíše na webové stránky časopisů, ale odhaduje, že inzerenti začnou být se zvýšenou konzumací digitálního obsahu vstřícnější i inzerování na různých elektronických platformách a verzích titulů. Prezident FIPP Chris Llewellyn uvedl, že investice Axel Springeru do systému Blendle (dánského elektronického kiosku se softwarem umožňujícím mikroplatby za jednotlivé články) je další signál, že příležitosti se v této oblasti rozšiřují. „Očekávám, že v této oblasti přibude experimentů,“ uvedl v predikci pro rok 2015 Chris Llewellyn.
Předpověď FIPP
Odhad vývoje je zpracován na základě podkladů 47 asociací v různých zemích, FIPP a expertů např. ze ZenithOptimedia nebo PricewaterhouseCoopers. Predikce využívá i CIA World Factbook.
Investice do oslovení jednoho spotřebitele prostřednictvím médií se bude na americkém trhu dále zvyšovat.