Naše IPTV bude místem, kde uživatel najde veškerý videoobsah, říká Tomáš Búřil ze Seznamu.
Rozvoj videoobsahu a Stories, agregátory zpráv pro regiony, podíly pro tvůrce z reklamy. Výčet novinek, které česká internetová jednička Seznam.cz oznámil během nedávného Seznam fora, přibližuje její obchodní ředitel Tomáš Búřil.
Jak se Seznamu daří plnit plány v letošním roce?
I přes současnou složitou situaci se nám daří plnit ambiciózní růstový plán, ale je to stále těžší. Za dva roky se nám podařilo zvýšit obrat o miliardu a v tržbách z reklamy jsme už větší než televize Nova. Většinu zisků dále investujeme do rozvoje služeb a produktu. Když děláme projekce trhu, ať už mediálního, online nebo e‑commerce, tak čísla z roku 2022 navazují spíše na vývoj v letech 2017 až 2019, roky 2020 a 2021 byly výjimky. Nyní se vše vrací do normálního vývoje.
Je znát ze strany inzerentů už opatrnost z pohledu mediálních rozpočtů na příští rok?
Vnímáme to zejména u inzerentů z e‑commerce, která u nás dělá téměř polovinu příjmů. V letošním roce prochází tento segment něčím, co dosud nezažil. Řada e‑shopů byla zvyklá na meziroční růst o desítky procent a nyní, když jsou na stejných číslech jako loni, je to pro ně šok a nastává mírná panika. To, čím si „normální“ byznys mimo internet prošel během covidu, najednou zažívají se zpožděním také. Pro letošní rok očekávají i větší e‑commerce hráči růst maximálně v jednotkách procent, což je pro ně po rychlém předchozím růstu vlastně stagnací, a někteří proto upravují i rozpočty na marketing. Je naopak vidět, že firmy mimo e‑commerce nešetří a marketingové výdaje netlumí. Jsou poučeny z covidu a vědí, že by ve finále tratily, jako před dvěma lety. Jsou samozřejmě i segmenty, které nyní neutrácejí, jako jsou půjčky, energie nebo developeři. Nejistota pramenící z vysoké inflace se projevuje na některých „zbytných“ kategoriích jako je například móda.
Mezi plánované novinky patří spuštění IPTV v příštím roce. Co bude tvořit jádro nabídky obsahu?
Vše se stále ještě vyvíjí, plán je nabídnout uživatelům řešení, aby tam našli všechny televizní kanály, na které jsou zvyklí — tedy Novu, Primu, Českou televizi, jednáme také například s HBO. Chceme mít spoustu nového obsahu, který nikde jinde není, například na Streamu. Chceme, aby naše IPTV byla místem, kde člověk najde veškerý videoobsah, který budeme postupně skládat do kanálů. Nejsme konkurence televizí, jsme největší mediální dům, který umí dobře prodávat reklamu a dobře cílit na zákazníky na základě dat přihlášených uživatelů, a to je směr, jakým se chceme dále vydat. Máme i silnou regionální síť a budeme tak moci nabídnout reklamu v televizi lokálním klientům s přesným cílením na uživatele, kteří v regionu jsou, což jim nikdo jiný technologicky a obchodně tak jako my nenabídne.
Představili jste také projekt Seznam Medium. Za jakých podmínek se případně dostanou tvůrci obsahu k participaci na reklamních tržbách?
Procenta nebudou malá, ale záviset bude samozřejmě na čtenosti či zhlédnutích. Přihlásit se a začít psát může kdokoliv. Naši editoři budou sledovat čtenost a obsahovou kvalitu článků a ty nejlepší se budou objevovat ve feedu na hlavní stránce pod záložkou Seznam Medium vybraným cílovým skupinám. V okamžiku, kdy autor dosáhne určité hranice, která zatím není konkrétně stanovena, zařadíme ho do programu Seznam Partner. Klademe důraz na brand safety obsah. Bude muset splňovat určitá kritéria a pak s námi může podepsat smlouvu, aby si mohl sáhnout na podíl z reklamy na základě počtu zobrazení příspěvku a oslovených lidí.
Pro úspěšné cílení je nutné mít co nejvíce přihlášených uživatelů. Jak se vyvíjí jejich počty? Ke komunikaci výhod jste měli několik kampaní.
V současné době máme tuším 67 procent zobrazených stránek přihlášenými uživateli. Samotných přihlášených uživatelů je menší podíl. Letos v posledním kvartále chystáme další produktové změny, abychom uživatele ještě více motivovali k přihlášení.
Další novinkou pro příští rok je také Seznam marketplace. Na jaké segmenty se zaměříte?
V případě tržišť bude například výhodou pro přihlášeného uživatele, že si bude moci zboží u nás objednat a my budeme zaplacené objednávky předávat jednotlivým e‑shopům. Nechceme jít plošně do všech segmentů, ale budeme si vybírat mezi sedmi až deseti, s nimiž začneme a kde na základě dat vidíme největší poptávku. Tržiště bude součástí platformy zboží.cz právě u vybraných vertikál. Chceme se soustředit na vendorské rozpočty a nabídnout jim prostor v našich službách, kde mohou odprezentovat své produkty.
Facebook marketplace je plný podvodníků posílající prodejce na falešné stránky, které z lidí vytáhnou platební údaje a okradou je. Setkáváte se s něčím podobným i na Sbazaru?
Ano, vnímáme, že se bohužel takové případy stávají. V případě Sbazaru jde nejčastěji o komunikaci mezi lidmi na Whatsappu. Prodávajícím tam podvodníci posílají odkazy na falešné platební brány, kde mají zadat své údaje z platební karty nebo internetového bankovnictví. Uživatele upozorňujeme, že nic takového přes nás nejde, i když se to tváří jako platební brána Sbazaru, ale je to podvod. Pro Sbazar jsme vysoutěžili nového dodavatele platebních metod.
Tomáš Búřil
Od roku 2020 zastává pozici obchodního ředitele v české internetové jedničce Seznam.cz. Věnuje se největším klientům, agenturám, zahraničnímu obchodu, televizi, rádiím i printu. Předtím pracoval ve společnosti Centrum Holdings, digitální agentuře Adexpres a do Seznamu přišel z pozice commercial director v agenturní skupině Dentsu. V této pozici působil v Seznamu už před 13 lety.
Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Marketing & Media, které vyšlo v pondělí 17. října 2022: