Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Editorial Ondřeje Féra: Nebyl etickou komisí

Kariérní britský politik Conor Burns o Timu Bellovi napsal, že byl géniem komunikace. Piers Pottinger, obchodní hlava Bellova podnikání, zase tvrdí, že byl pionýrem politického marketingu, úžasný reklamní manažer a brilantní PR stratég. Francis Ingham, ředitel Public Relations and Communications Association, se nechal slyšet, že Bell zůstane v paměti zapsán jako gigant, který dokázal, jakou sílu může komunikace mít.

Gang Čtyř

Tim Bell, zakladatel agentury Bell Pottinger, zemřel minulý týden ve věku sedmasedmdesáti let. Procítěné a uznalé nekrology připomínají jeho zásluhy, tíha okamžiku ale svádí k přehlížení temných míst v Bellově úctyhodném životopise.

Reklama
Know

Dokonce i svou kritičností známý Guardian je odbyl dvěma řádky. Závěr Bellovy kariéry zastínil jeho konec v agentuře, kterou vedl osmadvacet let. Bell Pottinger skončil v roce 2017 poté, co vyšetřování potvrdilo, že Bell vedl utajené kampaně, které měly vyvolat rasové napětí v Jihoafrické republice.

Profesně byl soumrak Tima Bella poměrně odpudivou záležitostí. Jeho agenturu si v Jihoafrické republice najala mírně řečeno kontroverzní rodina, spíš ale gang Guptů. Čtveřice bratrů, z nichž každý sám o sobě je se vší pravděpodobností dolarovým miliardářem, od sebe potřebovala odvrátit pozornost, když se provalily ekonomické spojnice mezi Guptovými a tehdejším jihoafrickým prezidentem Jacobem Zumou. Bell Pottinger pro Guptovy zahájil mohutné vrtění psem: přišli s kampaní, která poukazovala na údajný „ekonomický apartheid“. V podstatě říkali, že černé obyvatelstvo je v JAR znevýhodněno v podnikatelských příležitostech a že si běloši podrželi neadekvátní byznysovou moc. V důsledku tato kampaň mohla vést klidně ke genocidě mugabovských rozměrů.

Celá věc se nakonec provalila a Bell Pottinger byl roku 2017 vyloučen z britského profesního svazu Public Relations and Communications Association. To efektivně znamenalo také konec agentury i aktivní role Tonyho Bella v komerční komunikaci. Nutno poznamenat, že tento pád Bell o dlouho nepřežil.

Kampaně, které Tim Bell připravoval pro Margaret Thatcherovou, byly fenomenální. Škoda, že se do dějin komerční komunikace nezapsal pouze jimi.

Lordův citát

Vlastně lord Bell. Mezi šlechtice ho za dřívější zásluhy povýšil Tony Blair, přičemž už předtím byl rytířem – stal se jím na návrh někdejší premiérky Margaret Thatcherové, které vydupal ze země zázračnou politickou kariéru (viz foto). Ano, to byly Bellovy hvězdné časy.

A stojí za připomenutí, že na začátku Bellovy kariéry byl příběh učiněně filmový: chudý chlapec si přivydělával jako poslíček v televizi ABC, pak nosil vodu v reklamkách a nakonec se přidal k Charlesovi a Mauricovi Saatchiovým, když zakládali svou věhlasnou agenturu…

Bellův příběh je inspirativní v dobrém i ve zlém. Netroufám si jeho dílo soudit. Jen doporučuji, aby si každý profesionál zapamatoval tento Bellův citát: „Dělal bych pro labouristy, Saddáma Husajna i Adolfa Hitlera. Nejsem etická komise, abych je soudil. Pokud nepřekračují zákon, jsou to klienti.“

A aby nedošlo k omylu, tento citát berme jako memento.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)