Obchodní portál Shopee sídlící v Singapuru nedávno podepsal spolupráci s portugalskou fotbalovou hvězdou Cristianem Ronaldem. Fotbalista se tak stal ambasadorem jejich akce „9.9 Super Shopping Day“. Reklama, ve které sportovní superstar tančí v rytmu populární dětské písničky Baby Shark následně rozlítila Ronaldovu fanouškovskou základnu. Jak ale pro našince celkem bizarní video hodnotí lidé z oboru?
Ondřej Obluk, Ogilvy Czech:
Z pohledu reklamy, jak jsme na ní zvyklí ve střední Evropě, je to nedůvěryhodné, exaltované. Celebrita nereprezentuje své vlastní prostředí. Není tam kvůli fotbalu, ale jen proto, že je známá. Pro její roli tedy chybí relevance. V Asii ale milují celebrity – ať už jsou to hollywoodští herci, rapeři či fotbalové superstar – mnohem víc než v Evropě, podobné reklamy tam tedy skvěle fungují.
Co s týká samotného Ronalda a jeho účinkování ve spotu tohoto formátu, nemyslím, že by řešil něco jiného než peníze. Asijské televizní kanály předpokládám nesleduje, dívat se na to tedy muset nebude. Nějaká devalvace tedy v jeho případě myslím problém není, jeho fanoušci mu to prominou.
Vilém Rubeš, Reklamní samuraj:
Jakoby Japonsko. Proč ne? Je to taková taktická hovadinka na pár dní. Snaha udělat to za pár peněz tak šílený, jak to jde. Nijak mě to nepohoršuje.
Petr Vlasák, Comtech_Can:
Musel jsem to rozdýchat, protože Ronalda jsem měl rád v Nike spotu „Write the future“ pro MS 2010 v JAR. A ten byl dobrý, i když nejlepším hercem tu byl Wayne Rooney.
Ale Shopee je online obchod pro Vietnam, Taiwan, Indonézii, Thajsko, Filipíny, Malajsii a Singapur – tedy státy s trochu jinou sportovní kulturou a smyslem pro humor. Takže asi mise splněna a Christiano si zřejmě říká „peníze nesmrdí“.
Nechat ze sebe udělat klauna na asijském trhu je pro západní celebrity častým zvykem.Vzpomeňte na film Ztraceno v překladu, kde stárnoucí americký herec v podání Billa Murray točí příšernou reklamu v Tokiu a Japonci jsou z toho paf. Teď se mi to mluví, ale být Christianem nebo Billem, natočím to za nový dům taky.
Petra Balcarová, WMC Grey:
Reklama rozhodně není předem určena pro náš malý konzervativní český trh. I když pár podobných jednoduchých a až možná agresivních reklam s chytlavou hudbou také máme. Známou tvář pozná i fotbalový ingorant jako jsem já. Celkově je to tak uhozené, až to zaujme a pamatujete si to. Hodně mi to připomíná YouTube kompilace reklam pod heslem „japanese weird“. Trochu tajně doufám, že trend reklam nepůjde jen tímhle směrem.
Ondřej Fér, šéfredaktor MAM:
Reklama určená pro asijské trhy může Evropanům připadat šílená. V kontextu například japonských divočin je tenhle Ronaldo ještě vcelku krotký. Fascinující mi přijde planetární srozumitelnost choreografie odvozené od dětského songu Baby Shark. Zná ji každý, kdo má doma malé dítě a YouTube. I když tedy nejsem umístěn na asijské mapě cílové skupiny, díky všeobecně známé symbolice jsem hned doma.
Ano, nemám čas jít nakoupit, protože se doma musím dívat s dítětem na Baby Shark, ano, kouknu na ten e-shop, a ano, asi si tam i něco koupím. Tenhle spot úkol získat pozornost a přimět k akci plní za jedna. Takže “baby shark, tu-tů tu-du.”