Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Titlbach: Proč věřím v podcasty

Skvělá možnost, jak nasát během mytí nádobí nebo odpoledního joggingu aktuální informace o světě, a způsob, jak se můžu dozvědět prakticky cokoli, i když jsem offline. To jsou podle mého průzkumu mezi přáteli hlavní přednosti podcastů.

Má sociální bublina je ale velmi specifická, je proto potřeba podívat se i na relevantní čísla. Co jsou podcasty, ví necelých 11 procent Čechů, dalších 31 procent tuší, ukázala nedávná studie. Jedenáct procent není moc, řeknete si možná, já to ale považuji za počátek velkého růstu. Český rozhlas hlásí dvojnásobná čísla poslechu jen za posledních několik měsíců. A budoucnost v audioobsahu vidí i média, která se dřív zvukem vůbec nezabývala. Podcasty bere vážně třeba Spotify, která předpokládá, že časem bude víc než 20 procent konzumovaného audioobsahu na této platformě právě mluvené slovo. Že jsou pravidelné audiopořady na vzestupu po celém světě, ukazuje studie Digital News Report, podle které podcasty poslouchá víc než třetina dotázaných; nejoblíbenější jsou v Asii.

Proč je tento typ pořadů úspěšný? Myslím, že proto, že podcasty jsou ušité na míru dnešnímu člověku, který si chce vybírat informace sám a jenom tehdy, když má čas. Zajímá vás, co se dneska stalo? Najdete podcast s aktuálními informacemi. Jedete patnáct minut autobusem? Najdete podcast, který vám časově akorát vystačí. Preferujete literaturu? Vědu?Detektivky? Není problém!

Reklama
Know

Psali jsme:: Jak to je s podcasty?

V roce 1938 proletěla rozhlasem zvuková adaptace knihy Válka světů H. G. Wellse. Fiktivní příběh o útoku Marťanů vyvolal mezi posluchači paniku, řada z nich se domnívala, že skutečně čelí hrozbě z vesmíru. Na začátku hodinového pořadu sice zaznělo, že jde o dramatizaci knihy, kdo si ale rádio naladil později, mohl podlehnout dojmu, že jde o skutečnost – hra byla totiž laděná do formy zpravodajských vstupů.

I více než 80 let poté však naše fascinace mluveným slovem žije. Vyprávění je totiž způsob, jak vnímáme svět kolem nás. Kromě toho je tu i osobní prvek: podcasty velmi často vytvářejí komunity. Jejich poslechem můžete najít podobně smýšlející lidi a tyto komunity někdy vytvářejí určitý druh zpětné vazby, kdy posluchači sami generují obsah pro producenty podcastů.

Podcasty také spojují lidi na emocionální úrovni. Vyprávění příběhů současného světa je atraktivní pro miliony posluchačů denně. Konzumenti podcastů jsou navíc velmi věrní. Velká část jich podcast doposlechne až do konce a vrací se k dalším dílům. Lidská chuť po zajímavém obsahu je neomezená. Čas, který na to každý den máme, ale omezený je. Na slyšenou.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)