Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Kotoun: Po instantních platbách slehnul prach

V roce 2017 předpovídala zpráva ČNB, že instantní platby budou hlavním tématem minulého roku. S výjimkou České spořitelny, Airbank a banky Creditas se ovšem po instantních platbách slehnul prach. Některé české banky tvrdí, že to pro ně není priorita. To lze jinými slovy přeložit jako „naši zákazníci, ani regulátor nás k zavedení instantních plateb netlačí, a tak je to pro nás v současné době až druhořadá aktivita“. Proč to pro banky není prioritou?   

Instantní platby přinášejí zcela nový přístup k vyřizování transakcí. Historicky centrální banky prováděly tzv. clearing vždy na konci dne pro velké skupiny transakcí dohromady. Důvodem byla limitace technologií, standardů a také zákaznických potřeb. To vše se ovšem dnes mění. Technologie pro instantní vypořádávání transakcí mezi bankami již existují a také vypukla bitva mezi jednotlivými dodavateli. Standard ISO 20022 pro obsah přenášených informací se již také globálně akceptoval, a navíc se rozvinula i regulace v této oblasti. A v neposlední řadě zákazníci dnes ucítili potřebu instantních plateb. Je to způsobeno zrychlením dodavatelských řetězců. Například Amazon dodává v některých regionech zboží do 24 hodin a eBay dokonce i do jedné hodiny. V těchto případech není tedy akceptovatelné, aby vypořádání mezi bankami trvalo déle než fyzické dodání zboží.  

Český trh je v přijetí instantních plateb na srovnatelné úrovni s okolními zeměmi, ovšem pokulhává za Spojenými státy a některými asijskými ekonomikami. Důvodem je zatím nedostatečně silná potřeba ze strany zákazníků. Ta bude ovšem s růstem online ekonomiky posilovat, a tak není pochyb, že během pár let budeme vyřizovat transakce v „přímém přenosu.“  

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)