Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nemíchejte hrušky s jablky. Tvorba názvu se často podceňuje

Výběr či tvorba jména pro nějaký produkt – službu, výrobek či značku – je samostatná disciplína, v mezinárodní marketingové hatmatilce všeobecně zvaná „naming“. Na správném pojmenování záleží občas víc, než si ve chvíli rozhodování dokážeme představit. A může přinést v budoucnu trable z nečekaných stran.

Vypadá to snadně: máme nový produkt, dáme mu nějaké jméno, které se nám líbí, a hotovo. V zásadě máme tři možnosti: jméno popisné, které nějakým způsobem vystihuje produkt nebo jeho vlastnosti, jméno zvukomalebné, abstraktní, které nemá s produktem vlastně nic společného, jenom může být chytlavé (a v ideálním případě může založit a pojmenovat celou novou kategorii) nebo jméno autorské, spojené nějak s autory, původci či majiteli produktu.

Tyto tři základní přístupy se dají libovolně kombinovat. Někdo má v tom prostě šťastnou ruku: dvojice nadšenců, stavící v garáži nezvyklé počítače (ten úplně první byl dřevěný) pojmenovala svou firmu Jablko. Úplně proti všem zásadám a zvyklostem v počítačovém byznysu. Svůj přelomový výrobek pak pojmenovala podle jedné jablečné odrůdy MacIntosh. A legenda byla na světě. Dnes jsou všechny jejich produkty od počítačů po aplikace „mac“ a všichni víme, co to znamená.

Reklama
ČEZ

Společnost McDonald’s pojmenovala jeden svůj produkt pro český trh geniálně McBůček. A to dávno před tím, než se stalo módním kombinovat česká a anglická slova. Spojení tradice českého bůčku s mcdonaldovskou předponou pomohlo udělat z téhle varianty jejich nejúspěšnější mcdonaldovský produkt u nás.

Někdy se ovšem nezadaří. Obzvlášť, když pojmenujete celou řadu Jablko a pak do ní přidáte příchuť Hruška. Jako se to stalo právě teď novému cideru Lišácké jablko od Heinekenu. Plechovka s nápisem Lišácké jablko – Hruška působí poněkud absurdně… Je to podobné, jako když si pražské bistro, vtipně pojmenované „V housce“, na ceduli u okénka vypíše své produkty: Smažák v housce, Sekaná v housce, Řízek v housce, Párek v rohlíku. Je to úsměvné, ale úplně to nesedí.

Martin Charvát, kreativec na volné noze

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)