Jan Ulrych: TV Nova zvýší cenu reklamy pro rok 2024 o 18 procent

Televize Nova oznámila tento týden zadavatelům a agenturám svou obchodní politiku pro rok 2024. „Průměrnou cenu reklamy pro klienty jsme nuceni zvýšit o 18 procent,“ říká Jan Ulrych, obchodní ředitel Skupiny Nova, v rozhovoru pro Marketing & Media.

Jaká je aktuální situace na reklamním televizním trhu?

Na začátku roku jsme sice cítili u našich klientů jisté obavy a nervozitu, ale v druhém čtvrtletí jsme začali zaznamenávat zvýšený zájem o komerční inventory a trend pokračuje i v podzimních měsících. Pevně věříme, že našim klientům využití reklamního prostoru pomůže v růstu jejich prodejů a zlepšování obchodních výsledků.

Ovlivnil vás pokles e-commerce a ve kterých segmentech naopak zadavatelé navyšovali a navyšují investice?

Covidové období pomohlo výrazně v růstu segmentu e-commerce, a tedy i masivnějšímu využívání televizní reklamy. Aktuální pokles reklamních investic vnímáme spíše jako přizpůsobení se nové situaci na trhu. Jsme rádi za výraznější nárůst investic v segmentu retailu, kosmetiky či léčiv a věříme, že budou přibývat další růstové segmenty.

V uplynulých dvou letech Nova zvyšovala cenu reklamy o 12,5, resp. 12 procent. Udržíte tento trend i pro rok 2024? K jakému dojde nárůstu a proč?

Vzhledem k vyšším nákladům při výrobě pořadů a rostoucí poptávce po komerčním prostoru jsme nuceni zvýšit průměrnou cenu pro klienty v roce 2024 o 18 procent.

Mají zadavatelé pro dvoucifernou inflaci pochopení? Nebo jim vzhledem k síle TV reklamy nezbývá nic jiného, než ji akceptovat?

Samozřejmě každé zvýšení ceny je pro klienty složité. Abychom však při zvýšené poptávce mohli nabízet dostatek kvalitního inventory s možností optimalizací reklamních kampaní, museli jsme k cenové moderaci přistoupit. Věříme, že díky zachování lukrativní nákupní cílové skupiny dospělí 15-54 a dostatečné nabídky komerčního prostoru zůstaneme stabilním mediálním partnerem i v roce příštím.

Budete měnit sezónní či stopážové koeficienty?

Přistoupili jsme k úpravě koeficientu u stopáže 15sekundového spotu a navyšujeme koeficienty v nejvytíženějších měsících květen, červen, září a říjen, a to o 5 procentních bodů.

K jakým dalším změnám dojde v rámci obchodní politiky 2024?

Představujeme v příštím roce dvě novinky. První je 10procentní příplatek za umístění reklamy v našich premiérových pořadech, u kterých předpokládáme vysokou poptávku ze strany zadavatelů. Další novinkou je 10procentní příplatek za pozdní booking u objednávek přijatých více než 10 pracovních dní po vydání programu. Vzhledem k nutnosti naplánování dostatečných kapacit reklamního inventory v časových pásmech je pro nás důležité znát poptávku co nejdříve. Věříme, že majorita klientů dá přednost včasnému bookingu kampaní bez příplatku, a pomůže nám tak optimalizovat reklamní prostor současně s plněním parametrů kampaní.

Platí i letos, že si část zadavatelů ať už kvůli inflaci či kvůli jistotě prostoru v TV uzavřela smlouvy s předstihem? A je jich více než v minulém roce?

Ano. Zaznamenali jsme velký zájem o uzavření spolupráce pro příští rok za výhodnějších cenových podmínek na aktuálních parametrech roku 2023. I letos tuto možnost využilo obdobné klientské portfolio jako v minulém roce vyjma těch klientů, kteří jsou ve výběrových řízeních. U těch je tak potřeba počítat s výraznějším nárůstem ceny.

Budete i nadále zvýhodňovat prostřednictvím slevy na GRP propojení televizní spotové reklamy s online reklamou?

Propojení incentivu u GRP prodeje s investicemi do našich online kanálů je našimi klienty hojně využíváno. V oblasti naší digital divize přicházíme neustále s novinkami. Spouštíme například k našim reality show mobilní aplikace s možnostmi komerční propagace pro klienty. Výrazně jsme se také posunuli i na poli influence marketingu v zastupování influencerů, a tedy komerčního využití pro zájemce ze stran klientů. A i nadále silně podporujeme rozvoj HbbTV a spouštíme novou aplikaci s uvedením partnera.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu
Golden Drum

MAM Exkluzivně v časopise

Kohy5
Vojtěch Tkáč z Refresheru
Gabriel Mattar
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Souboj-spotu_09_zari_1440x400
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Souboj-spotu_09_zari_1440x400
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka