WARC: globální reklamní investice poprvé překonají bilion dolarů

Podle studie WARC letos porostou globální útraty za inzerci meziročně o 4,4 procenta, příští rok pak o 8,2 procenta a poprvé pak překonají bilion dolarů.

Podle analýzy organizace WARC se reklamní byznys pomalu dostává z krize a vrací se k růstu. Pro letošek předpokládá meziroční zvýšení globálních reklamních investic o 4,4 procenta na 963,5 miliardy dolarů. V roce 2024 by pak růst měl zrychlit na 8,2 procenta a investice dosáhnou 1,04 bilionu dolarů. Odhady vycházejí z průzkumu vlastníků médií, asociací i komunikačních a výzkumných agentur ze sta trhů.

Z pohledu sektorů očekává WARC pro příští rok největší růst u finančních služeb (o 11,5 %), které následují technologie s elektronikou (o 11,3 %) a farmacie se zdravotní péčí (o 11 %). Naopak pomalejší růst je pro letošek i příští rok očekáván u nejvýznamnější kategorie – retailu, v čemž se odrazí tlak vysoké inflace na spotřebitele.

Růstu reklamy bude nejvíce pomáhat trh sociálních médií (představuje pětinu celkových útrat) a přispějí k němu i retail media a CTV, které WARC do analýzy zahrnul letos poprvé.

„Vysoké úrokové sazby a inflace, válečný konflikt i přírodní katastrofy namíchaly v posledních dvanácti měsících hořký koktejl, ale poslední výsledková sezóna ukazuje, že reklamní trh tyto turbulence přestál a situace se obrací,“ uvedl James McDonald, ředitel pro data, výzkum a předpovědi ve WARC.

Útraty za reklamu ve vyhledávání se mají do roku 2024 zvýšit na 229,2 miliardy dolarů, což představuje 22 procent z celkových globální investic do reklamy. Dominantním hráčem tady zůstane Google ze skupiny Alphabet s podílem 83,1 procenta. Podíl čínského Baidu se má snížit na 6,5 procenta a podíl Bingu od Microsoftu má zůstat na šesti procentech.

Podle předpovědi připadne příští rok 21,8 procenta útrat – tedy 227,2 miliardy dolarů – na sociální sítě, kde zhruba 64,4 procenta připadá na společnost Meta, pod níž spadá Instagram, Facebook a Whatsapp. Zhruba 17,6 procenta pak připadne majiteli TikToku, společnosti Bytedance.

Mezi další nejrychleji rostoucí odvětví reklamního trhu pak patří retail media, která letos porostou o 10,2 procenta a příští rok o 10,5 procenta na 141,7 miliard dolarů, tedy 13,6 procenta ze všech reklamních útrat. Zde je dominantním hráčem Amazon s podílem 37,2 procenta. Zatímco Amazon roste, konkurenční Alibaba na čím dál tím více konkurenčním čínském trhu ztrácí podíl kvůli společnostem Pindoudou, JD.com a Meitaun.

CTV pak poroste tempem 11,4 procenta během letošního roku a o 12,1 procenta příští rok, kdy do nich poputuje 33 miliard dolarů z celkových reklamních útrat. To představuje podíl sice jen 3,2 procenta, v rámci prémiových videí už je ale jejich podíl 16,2 procenta. Ani růst CTV, která stále bojuje především o televizní rozpočty, ovšem podle WARC neotočí klesající investice do lineární televize, které se letos mají snížit o 5,4 procenta. Příští rok se pak televize vrátí k růstu o 3,5 procenta, k čemuž má přispět prezidentské volby v USA a sportovní události jako Olympiáda či mistrovství světa ve fotbale mužů. Lineární televize ale z globálního pohledu zůstává třetím největším inzertním médiem, jehož podíl by měl v roce 2024 činit 15,6 procenta, tedy 163 miliard dolarů.

Meziroční růsty pak příští rok čekají i venkovní reklamu (o 7,3 %), kinoreklamu (o 5,2 %) a audio (o 3,3%). Očekává se ale pokles pro vydavatelství (o 1,2 %), včetně poklesu o 1,6 procenta u novin a 2,5 procenta u časopisů.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-46

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-46

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Nová vizuální identia APRA
Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?

MAM Exkluzivně v časopise

Dimitrij Savvakos, Ogilvy Greece
Olympijská kolekce 2026
Vít Kolář s prezidentem Pavlem
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Spring Walk
Fabini
Pohlreich Fabini
email_profi_1980x720
Spring Walk
Fabini
Pohlreich Fabini
email_profi_1980x720