Novinka Adolescent spoluautorů Stephena Grahama a Jacka Thornea sklízí v posledních dnech fenomenální úspěch. Vedle nadšených kritiků i diváků taky boří rekordy ve sledovanosti. Podle tvůrců je ale zároveň ukazatelem hlubší krize, které nyní britská televizní tvorba čelí.
Je to vlastně ironické, jak moc se Netflix může v posledních dnech chytat za hlavu. Zatímco na jedné straně streamovací platforma čerstvě uvedla svůj nejdražší snímek všech dob – hvězdně obsazenou sci-fi Pasáž od tvůrců Avengers: Endgame Anthonyho a Joea Russoových v hodnotě 320 milionů dolarů, po níž však už po pár dnech doslova neštěkne ani pes, nezapsala se ani do top 10 nejsledovanějších filmů všech dob a posbírala jedny z nejhorších recenzí za poslední dekádu – na té druhé na Netflix rovněž přistála vesměs komorní minisérie bez velkých jmen, obřího rozpočtu a víceméně s nulovou pompou.
A hádejte, který z projektů nyní láme všechny možné rekordy, je vynášen do nebes všemi, kdo ho viděli, a už nyní se mluví o jeho budoucí dominanci na všech možných cenách. Ano, řeč je přirozeně o tom druhém – novém seriálovém hitu jara s názvem Adolescent.
Britskou minisérii mají na svědomí herec a scenárista Stephen Graham (Tisíc ran, Bod varu) a scenárista Jack Thorne (Enola Holmes, Jeho temné esence). Doplnil je ještě režisér a herec Philip Barantini (Bod varu, Respondér), který společně se zbytkem tvůrčího týmu (a zejména svým dvorním kameramanem Matthewem Lewisem) vymyslel, jak příběh o třináctiletém teenagerovi obviněném z vraždy audiovizuálně posune tak, že jej celý odvypráví na jediný záběr.
A zatímco u řady takových filmů a seriálů je onen jeden záběr spíše trikem na diváky, kteří neodhalí neviditelné střihy, zde tvůrci skutečně natočili každou epizodu na jeden kontinuální záběr, a to dokonce hned několikrát.

© Netflix
Každopádně se jim to vyplatilo, Adolescent totiž trefil současný kulturní zeitgeist, což jej vystřelilo nejen mezi nejsledovanější věci od Netflixu, ale zároveň taky všechny možné domácí britské ratingy. Minisérie například zaznamenala v Británii největší sledovanost pro jakýkoli streamovací seriálový titul za jediný týden v historii.
První epizodu si tam podle agentury Barb naladilo 6,5 milionu lidí. Druhá epizoda pak za první týden dala zhruba šest milionů. Seriál ve Spojeném království rovněž porazil popularitou takové hity jako Sobík nebo Gentlemani.
Jak ovšem poukazují jeho tvůrci, nic z toho by zřejmě nebylo možné, nebýt zájmu takového globálního hráče, jakým je Netflix. Podle Thornea v současnosti britská televizní tvorba čelí existenciální krizi, kdy sehnat financování na jakýkoli náročnější projekt je na domácí půdě prakticky nemožné. „Pokud bude stanicím Channel 4 a BBC v budoucnu odepřena možnost natáčet tyto pořady, může to být zničující,“ řekl v rozhovoru se serverem Deadline.
„Problém mezinárodního financování a k čemu vedlo je neuvěřitelně aktuální a zapříčiňuje, že spoustě mých přátel a začínajícím scenáristům je odepřena možnost vyprávět skvělé příběhy,“ naráží Thorne na fakt, že v britských stanicích v posledních letech dochází k velkým finančním škrtům, zatímco v zemi roste inflace.
To otevírá prostor majetnějším distributorům, jako jsou například streamovací služby v čele s Netflixem – což má ovšem za následek, že ubývá kvalitního obsahu na tradičních stanicích.

© Netflix
V Británii se tak v posledních týdnech řeší možnost, že by platformy jako Netflix byly zákonem povinny přispívat část ze svých tamějších tržeb zpátky do pokladnice, aby země mohla filmařům a filmařkám efektivněji přispívat na jejich projekty. Za návrhem stojí například i režisér kultovního seriálu Wolf Hall Peter Kosminsky.
Ačkoliv se pak podle politiků tímto směrem dá uvažovat, veškeré změny budou muset být velice pečlivě zvážené, aby nedošlo k tomu, že společnosti jako Netflix budou naopak odrazeny od toho v zemi investovat.