Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Má o evidenci tvůrců rozhodnout RRTV, nebo zákon? Kulatý stůl ve Sněmovně hledal shodu

© MAM

Nečekaný krok Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) evidovat tvůrce audiovizuálního obsahu včetně youtuberů či podcasterů se dostal na půdu Poslanecké sněmovny. Kulatý stůl ukázal, že uklidnit aktuální paniku nebude otázkou dní ani týdnů. Problematická je nejen sama evidence, ale i definiční kritéria a způsob řešení.

První společné jednání poslanců z Výboru pro mediální záležitosti, členů RRTV, Ministerstva kultury i zástupců samotných tvůrců svolal předseda výboru Patrik Nacher (ANO). „Je potřeba změnit stávající zákon? Potřeboval bych slyšet jasné názory,“ apeloval.

Během dvouhodinové debaty se podařilo od sebe oddělit dvě témata: problematiku evidence a otázku kritérií, která definují, jací tvůrci na seznam patří.

Reklama
ČEZ

„V zákoně je jasně napsáno, že evidence je povinná. Navíc to, že se tvůrci do ní sami nepřihlásí, neznamená, že se na ně povinnosti nevztahují,“ uvedl předseda RRTV Václav Mencl, a i když bylo patrné, že Rada preferuje, aby se youtubeři registrovali sami, dodal: „Můžeme ji zákonem zrušit. Pokud to nebude prezentováno tak, že to bylo svévolné rozhodnutí Rady, tak to udělejme.“

Pro změnu zákona, který tvůrcům podle RRTV ukládá povinnost se nahlásit k evidenci, je Ministerstvo kultury, které už po vydání tiskové zprávy RRTV před dvěma týdny ústy ministra Martina Baxy (ODS) tento záměr komunikovalo.

„Jednalo by se o částečnou úpravu zákona, že nebude povinností vlogerů se evidovat, ale bude to činit sám regulační orgán,“ potvrdil u kulatého stolu náměstek ministra Michal Šašek s tím, že však ministerstvo zvažuje různé varianty.

Druhým hlavní bodem byla diskuse nad definicí tvůrců, kterých se evidence RRTV týká. Podle Vilmy Huškové, ředitelky analytického odboru RRTV, jsou zřejmá a vytvářejí dostatečné síto. „Drtivá většina poskytovatelů audiovizuálního obsahu jím propadne jako nevyhovující. Hlásí se nám desítky uchazečů o zařazení na seznam a mnoho z nich musíme zklamat, protože nesplňují více kritérií,“ uvedla.

Proti údajnému zklamání z nezařazení do evidence se ohradil Tomáš Zvelebil z agentury Subscribe.cz: „Vznikl tu dojem, že existuje nějaký prestižní seznam. Nikdo z velkých tvůrců, které zastupujeme, nechce být registrován. Co nám chybí, je analýza toho, proč se RRTV rozhodla oslovit influencerky, jako je Michaela Maurerová.“ Podle Petra Lutonského ze vznikající Asociace digitálních tvůrců je evidentní, že právě tyto tvůrkyně parametry nenaplňují.

„Směrnice z roku 2018 ve své preambuli říká, že nabídka vlogerů soutěží s televizním vysíláním. Dochází k diváckému i ekonomickému odlivu. Slečna Maurerová byla první, která se na základě naší výzvy k evidenci přihlásila,“ oponovala Vilma Hušková.

Přítomný influencer Jonáš Čumrik i Peter Sládeček z agentury Tubrr ji i všechny přítomné však upozornili, že do registrace takto může spadnout velká masa lidí. „Na TikToku statisíce lidí produkují obsah a snaží se ho monetizovat. Každý den se snaží oslovovat společnosti o spolupráci formou PR balíčku, a to i malí tvůrci,“ zmínil Čumrik a Sládeček k tomu dodal: „Je potřeba detailně představit kritéria. To je zcela zásadní, protože nyní nejsou transparentní.“

Debata se tak stočila k tomu, zda by taková kritéria měla být dána zákonem, nebo pro ně postačuje stanovisko RRTV.

„My bychom dali přednost, aby to bylo v zákoně. Abychom poté nebyli osočováni, že si přivlastňujeme práva, která nám nenáleží,“ nechal se slyšet šéf Rady Mencl a dodal: „Je třeba vytvořit studie, z nich odvodit návrhy pravidel a projednat je se všemi dotčenými včetně tvůrců.“

Podle Ministerstva kultury je to naopak RRTV, kdo by měl parametry nastavit. „Vaše kolegyně potvrdila možnost vydání stanoviska a upřesnění definičních znaků. Do zákona lze vložit hranici počtu followerů, ale víme, jak dynamicky se toto prostředí mění. Proto jsme pro stanovisko, které by se mohlo měnit v čase,“ reagoval náměstek Šašek. Pro více sebevědomou práci RRTV byl i poslanec Jan Lacina (STAN).

Aktéři kulatého stolu se tedy po dvou hodinách rozešli se čtyřmi úkoly, na kterých před dalším setkáním v následujících týdnech budou pracovat.

„Jde o povinnou či nepovinnou evidenci, definiční kritéria a to, zda má úpravu řešit zákon, nebo stanovisko RRTV. Zároveň je potřeba, aby si tvůrci vybrali představitele, kteří je budou v jednání zastupovat,“ shrnul Patrik Nacher.

Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-52-53_2024

MAM Exkluzivně v časopise

David Pastrňák - zlatý gól v Praze 2024
Public Relations
Tištěné Lidovky

MAM Téma čísla

Téma Ročenky 2024
letaky
Návrh bez názvu-127
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Zdravko Krstanov
SedímvKlidu
citek_IKEA
Návrh bez názvu-130
Zdravko Krstanov
SedímvKlidu
citek_IKEA