Programatická reklama je podle šetření organizace Scope3 v dnešní podobě naprosto neudržitelná.
Organizace Scope3 vydala minulý týden ve středu 19. dubna svou první zprávu o stavu digitální reklamy z pohledu, jakou zátěž představuje pro planetu. Studie zahrnuje pět trhů: Velkou Británii, Francii, Německo, USA a Austrálii. A jaká jsou zjištění? Šokující.

Odvětví programatické reklamy dokáže během jediného měsíce v pěti zmíněných ekonomikách vyprodukovat více než 215 tisíc tun emisí uhlíku, což odpovídá více než 91 milionům spotřebovaných litrů benzinu (pro představu 36 plaveckých olympijských bazénů o 10 drahách). Na každých tisíc impresí je potřeba stejné množství energie jako na vyprání jedné pračky prádla. Během dne se přitom impresí nasčítají miliardy.

Zatímco průměrné emise na tisíc zobrazení se příliš neliší region od regionu, při pohledu o úroveň níž, k publisherům, vidíme zajímavou věc: „Když jste vydavatel, pravděpodobně spolupracujete s 20 nebo 30 poskytovateli služeb a rozesíláte požadavky každému z nich, abyste získali nejlepší reklamu v daném slotu. Často se však stává, že jsou tyto sloty přeprodávány, takže se tentýž draží několikrát. V jednom extrémním případě jsme viděli, že jedna imprese byla dražena 28 000krát,“ říká spoluzakladatelka a provozní ředitelka Scope3 Anne Coghlan.
Průměrné emise vydavatele se pohybují od 187 gramů CO2PM (CO2 per mille, na tisíc impresí) až po 1772 gCO2PM. Laicky řečeno, to je tolik, kolik by stačilo na pohon 41 osobních vozidel na rok. To znamená, že na jedné straně spektra jsou vydavatelé s dobrou uhlíkovou efektivitou a na druhé straně je velký problém v podobě digitální reklamy.
Domény s vysokými emisemi uhlíku by měly být podle Scope3 považovány za klimatické riziko. Pro představu: 10 procent nejhorších domén přispělo do našeho životního prostředí v pěti zkoumaných zemích měsíčně 33 500 tunami CO2. To odpovídá ujetí 138 milionů kilometrů autem, tedy asi 3443 cestám kolem planety. Podle Coghlanové je však cesta ven — vidí koleraci mezi lepší uživatelskou zkušeností a lepším zobrazováním reklam a snižováním emisí.