Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Google omezí náhledy zpráv během dní až týdnů

Poté, co prezident republiky podepsal novelu autorského zákona, začala společnost Google pracovat na omezení náhledů zpravodajského obsahu vydavatelů.

Poslední úkon legislativního procesu novely byl učiněn v pátek 9. prosince, kdy prezident Miloš Zeman zákon podepsal. Google dnes vydal prohlášení, ve kterém potvrzuje, že přistupuje k hrozbám, které avizoval během projednávání zákonné úpravy po pozměňovacím návrhu poslance Jana Laciny (STAN). „Text této novely jde daleko za rámec ustanovení evropské směrnice. Z tohoto důvodu musíme přistoupit ke změně zobrazování náhledů zpráv v našich službách. Zobrazování potenciálně chráněného obsahu pro nás za těchto podmínek znamená nepřiměřené finanční a provozní riziko, protože i v případě rutinních aktualizací našich služeb bychom riskovali nepřiměřeně vysokou pokutu,“ stojí v prohlášení.

Náhledy zpravodajského obsahu vydavatelů z Evropské unie zmizí z vyhledávání, zpráv a služby Discover – viditelný zůstane jen titulek a hyperlinkový odkaz. Google již na tomto omezení začal pracovat. „Mělo by se to projevit během dní až týdnů,“ uvedla k časovému rámci změny mluvčí společnosti Alžběta Houzarová. Zároveň Google ukončuje v Česku licenční program Google News Showcase, prostřednictvím kterého platil některým vydavatelům za obsah pro zprávy a službu Discover již před přijetím novely.

Reklama
MMcite
Náhled před omezením
Náhled po omezení

Novela autorského zákona implementuje s více než ročním zpožděním do českého právního řádu směrnici EU o autorském právu na jednotném digitálním trhu. O její potřebě, která má přinést vydavatelům platby za obsah od platforem jako Google či Facebook, panuje shoda napříč trhem. Spor, který teď zřejmě bude pokračovat u soudu či Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zažehl zmíněný pozměňovací návrh, který měl podporu Ministerstva kultury, Unie vydavatelů či Sdružení pro internetový rozvoj. Naopak Asociace online vydavatelů navrhovala další jednání o kompromisní podobě novely, která by nevedla k naplnění hrozeb Googlu.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)