1. Vláda chce sebrat České televizi stovky milionů ročně

Rozpočtům České televize a Českého rozhlasu hrozí, že se ztenčí o stovky milionů korun. Vláda v demisi schválila návrh daňového balíčku, jehož součástí je i změna výpočtu DPH pro obě veřejnoprávní média. Zatímco loni jim tehdejší vláda Bohuslava Sobotky přilepšila, letošní změna by je o peníze, které se obě média chystala použít například na digitalizaci, znovu připravila. Celý problém je v tom, jestli veřejnoprávní média mohou uplatňovat nárok na odpočet DPH za pořízené zboží nebo služby ve stejném rozsahu, jako to mohou dělat soukromé rozhlasové a televizní stanice. Minulá vláda s tím souhlasila. Ta současná pod vedením Andreje Babiše naopak tvrdí, že by to bylo proti pravidlům Evropské unie. Podle televize to není pravda. „Možnost odpočtu DPH pro veřejnoprávní média není v rozporu s evropským právem. Úpravy zákona, které ČT před přijetím daňového balíčku diskutovala s ministerstvem financí, byly plně v souladu s evropskými směrnicemi,“ prohlásila mluvčí Karolína Blinková. Pokud vládní změnu posvětí i parlament, přijde Český rozhlas ročně o 120 milionů korun a Česká televize o 350-400 milionů korun. Změna účtování DPH měla mimo jiné kompenzovat České televizi náklady na tzv. druhou digitalizaci, kterou nařídila Sobotkova vláda. „Navzdory našemu varování a relevantním argumentům renomovaných daňových poradců ministerstvo financí protlačilo změnu zákona. Tím byl porušen princip, že až do roku 2021 bude ČT výnosy z DPH investovat do digitalizace,“ upozornil ředitel stanice Petr Dvořák. 400 milionů korun se podle něj nedá jen tak snadno najít v úsporách a hrozí tedy omezení služeb pro diváky.

 

ČT tvrdí, že daňové změny mohou ohrozit dostupnost volného vysílání pro diváky, protože by kvůli úsporám bylo nutné rychleji vypnout současný digitální signál. Diváci ale na ten nový ještě nemají přijímače.
Foto: Česká televize

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia