Novou kampaní z dílny agentury McCann Prague chce pojišťovna otevřít debatu o udržitelnosti zdravotního systému a důležitosti prevence.
Od pondělí 6. února spustí Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) komunikační kampaň, kterou chce otevřít celospolečenskou debatu o udržitelnosti zdravotního systému. Spustí online obchod systemshop.cz. V něm odkrývá ceny za zákroky, lékařské výkony a zdravotnické prostředky. Vycházejí ze zprůměrovaných údajů z dat VZP za poslední dva roky. V nabídce e-shopu je tak třeba „na objednání“ transplantace ledvin s cenovkou „již od 529 127 korun“.
„Reklama, která v rukavičkách sděluje, že kouření škodí zdraví, už nefunguje. Pokud chceme začít měnit uvažování lidí o svém zdraví a celém systému, museli jsme zvolit provokativnější formu. Spouštíme tedy e-shop, kde bude v nabídce třeba bypass s reálnými náklady,“ uvedl Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.
E-shop je fiktivní, když si lidé kliknou na některý ze zákroků, nebudou ho muset platit. Dozví se ale více statistik a informací ve spojení s onemocněními, se zdravotní péčí i s prevencí. Kampaň, která poběží do konce března, je připravená ve spolupráci s agenturou McCann Prague. Samotný e-shop doplní televizní spoty, kam bude směřovat zhruba třetina kampaně (34 %), zhruba čtvrtina (26 %) bude nasměrována do online, 17 % do tisku, 12 % do venkovní reklamy a 11 % do rozhlasu.


Idea kampaně s online obchodem vychází z toho, že jsou Češi přeborníci v nakupování na internetu. Koncept také umožňuje na jednoduchém principu ukázat rozdíl mezi nákladnou léčbou a cenou prevence. Ta navíc není využívána tak, jak by mohla. Podle VZP je například účast na prohlídkách u praktických lékařů poloviční, preventivních prohlídek u gynekologa využívá 56 procent žen.
„Zdravě fungující zdravotní systém je nesmírně důležitý pro každého z nás. Doufáme, že kampaň odstartuje nezbytnou debatu. Při spolupráci s VZP nás kreativita pohání ke společnému cíli – pomoci naší společnosti porozumět faktu, že čím lépe se k našemu zdravotnímu systému budeme chovat, tím lépe se systém postará u nás,“ uvedl Leonard Savage, kreativní ředitel agentury McCann Prague.


VZP i agentura dodaly, že nechtějí vysokými cenami za zákroky nikoho strašit. „Chceme ale překvapením upoutat pozornost lidí, chceme, aby se zamysleli. Výzkumy ukazují že 60 až 70 procent výdajů zdravotního systému je preventabilních. Kdyby kampaň zapůsobila i jen na pár procent lidí, představovalo by to obrovské úspory,“ dodal během tiskové konference Peter Hermann, ředitel pro PR a segment zdraví v McCann Prague.
Po skončení kampaně, která hlavně kvůli mediálnímu rozpočtu vyjde na zhruba 20 milionů korun, dojde k jejímu vyhodnocení a VZP bude v dalších měsících roku pokračovat s osvětou zacílenou na prevenci.


Vizitka kampaně:
Klient: VZP
Agentura: McCann Prague
Chief creative officer: Leonard Savage
Executive creative director: Filip Kukla
Head of craft: Jiří Horut
Art director: Robert Houzar
Copywriter: Jaroslav Schovanec
PR & health director: Peter Hermann
Account director: Jan Antonů
Account manager: Veronika Kovalčíková
Agency producer: Jitka Baldwin
Fotograf: Patrik Klema
DOP: Martin Douba