Ač jim značky často nevěnují pozornost, jsou velmi důležité, vysvětluje Blueglue.
Šaty dělají člověka a první dojem je důležitý, těžko se mění. V obdobném smyslu jsou jedním z pilířů důvěryhodnosti e-shopů produktové fotografie.
Když si kupujete věci online, vybíráte právě na základě fotografie. Ta by měla vykreslovat realitu a zároveň u vás navodit chuť mít zboží u sebe doma. V opačném případě mohou u zákazníků vznikat pochybnosti o e-shopu nebo samotné kvalitě produktu. Velmi zásadní jsou produktové fotografie také v rámci impulzních nákupů, kterým dle našeho čerstvého výzkumu realizovaného se společností Ipsos v Česku podléhá více než 50 procent nakupujících.
Zákaznická zkušenost
Při nákupu na internetu je kontakt s produktem omezený a musíme se rozhodovat na základě toho, co vidíme na obrazovce či displeji. Z toho důvodu je důležité co nejvěrněji představit produkt v celé jeho kráse pomocí poutavých produktových fotografií. Obrázek vyjadřuje více než tisíc slov. Zákazník nejprve věnuje pozornost produktu, až následně jeho názvu nebo popisu.
Potvrzuje to i studie společnosti Namagoo, v níž téměř 88 procent respondentů uvedlo, že považují produktové fotografie za klíčový bod ovlivňující jejich nákupní rozhodování. Špatně zhotovená a nekvalitní produktová fotografie může rovněž vést k negativní zákaznické zkušenosti či opuštění e-shopu. Jde tedy o oblast marketingu, které je důležité se věnovat.
Pravděpodobně se i vám již někdy stalo, že jste si objednali zboží přes internet a nevypadalo jako na fotce. V drtivé většině případů takové objednávky končí vratkou a dobropisem. Někteří zákazníci si zboží i tak mohou ponechat, ale na e-shop se již nevrátí a v budoucnu nákup nezopakují. U rozhořčeného zákazníka je navíc velká pravděpodobnost veřejné recenze pod produktem nebo na sociálních sítích. E-commerce je velmi konkurenční trh, nemůžeme si dovolit dělat chyby, protože zákazník může jednoduše odejít na jiný e-shop, kde je stejný produkt lépe prezentován.
Nákladná záležitost
Ve většině případů jsou ideální alespoň tři fotografie na jeden produkt. Problémové bývají nadrozměrné produkty či produkty aranžované, které se musejí vybalit a rozložit, nebo produkty, které vyžadují „set design“, tedy tvorbu dekorace.
Zásadní nákladovou položkou je prostor. Není však efektivní, aby měl každý e-shop pro tvorbu produktových fotografii vlastní upravené prostory. „Další zásadní položkou je určitě kvalitní technika: záblesková světla, správné objektivy, plátna, fotografické stoly, stany a tak dále. V neposlední řadě jde o postprodukci, kterou fotografie vyžadují. Právě v ní se totiž ukážou zkušenosti týmu, který fotografie tvoří,“ říká Ondřej Vodička, jenž je zodpovědný za vizuální produkci kreativní agentury Blueglue. Veškeré vybavení se dá samozřejmě i vypůjčit, ale náklady se nasčítají, a focení produktů se tak stane černou dírou na peníze. Pokud nejde o e-shop, který prodává jednodruhové zboží ve velkém množství, nemůže se interní tvorba produktových fotografií nikdy ekonomicky vyplatit.
Jednou z nejvhodnějších a dostupných variant je outsourcing produktové fotografie. Ve vysokém objemu fotografií je tak možné snížit produkční náklady na minimum. Pro klienta to znamená méně starostí se zařizováním pronájmu či vybavováním studia nebo najímáním interních lidí, kteří budou produktové fotografie tvořit.
V Blueglue máme dvě vlastní studia a velmi kvalitní a nákladnou techniku, kterou jsme pořídili čistě pro účely tvorby produktových fotografii. Flexibilně se umíme přizpůsobit potřebám klienta. Celý proces řešíme přes online systém, ve kterém nám podle EAN kódů může klient určit prioritu focení nebo sledovat průběh zakázky v reálném čase.