Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Češi nejvíce diskutovali o vánočních kampaních Alzy, Penny a Kofoly

Datoví analytici Adbrosu vyhodnotili reakce lidí na sváteční spoty velkých zadavatelů. Podívejte se, jak se jim dařilo.

Celkem 824 zmínek o vánočních kampaních v době od 1. října až do 11. prosince vyhodnotili datoví analytici brněnského Adbrosu. Na rozdíl od jiných podobných průzkumů našli 45 procent ze všech reakcí pozitivních. Češi nejvíce diskutovali o Alze, Penny a Kofole, pozitivně hodnotili britský řetězec John Lewis.

Internetový gigant Alza se do své vánoční kampaně s názvem „Alzákův vánoční obchoďák“ opřel velmi brzo, a to už 3. října. Takový brzký start se neobešel bez negativních reakcí – některým lidem to prostě přijde příliš brzy.

Reklama
MMcite

Negativní reakce podle Adbros zaznamenala i samotná kampaň. Rodiče malých dětí stále věřících na Ježíška „nadzvedlo ze židle“ to, že Alza ve svých reklamních kampaních používá obraty, které malým dětem berou víru v Ježíška. Opravdu musí Ježíšek kupovat dárky na Alze?

Sečteno podtrženo: 118 zmínek (14 %), z toho 61 % neutrálních, 33 % negativních, 7 % pozitivních reakcí.

Od 21. 11. slýcháme od Kofoly oblíbené: „A bude mít i ty velký zahnutý žuby nahoru“. Lidé se na tuhle reklamu těšili – podle některých bez ní nemohou začít pravé české Vánoce.

Odpůrců „kofolácké“ vánoční reklamy je podle Adbrosu pramálo. Negativní reakce na Kofolu zaznamenaly hlavně nové vánoční příchutě: linecké cukroví a vanilkový rohlíček. Komentující si raději vychutnají skleničku té tradiční kofoly.

Kofola měla také ze všech vánočních kampaní největší počet zmínek – 301 (37 %). To bylo způsobeno nejen oblibou 19 let staré reklamy, ale i zprávou o smrti Roberta Peňažky, jejího tvůrce.

Celkově si Kofola vysloužila 69 % pozitivních, 19 % neutrálních a pouze 12 % negativních zmínek.

Penny si jednoznačně odnáší prvenství ve schopnosti rozproudit diskuse na sociálních sítích. O vánoční reklamě s pejskem spuštěné 17. listopadu, lidé diskutovali intenzivně: větší část diskutujících s chlupatým dárečkem problém nemá, ostatní to vnímají velice negativně. Zvíře je totiž závazkem na několik let a rozhodně by nemělo být dárkem.

Skóre: 127 zmínek (15 %), z toho 58 % pozitivních, 24 % negativních a 18 % neutrálních reakcí.

Další vánoční kampaně sledované agenturou Adbros:

Coca-Cola netáhne (11 %). Vánoční kampaně oblíbené značky Coca-Cola v porovnání s Kofolou nemají v Česku úspěch. Lidé na sociálních sítích preferují tradiční české Vánoce a americký Santa jim připadá kýčovitý a komerční.

Telefonní operátoři „dostávají bídu“ (5 %). Diskuse totiž často sklouzávají ke stížnostem na tarify a jejich vysoké ceny. Nejvíc negativních reakcí schytal T-Mobile za svoji nezajímavou reklamu.

Rohlík.cz s Bartoškou a alpskou vesničkou (3 %). Na Kofolu sice zatím nemá, ale svými 65 % pozitivních reakcí jí šlape na paty. Vánoční reklama s Jiřím Bartoškou lidem připadala milá a laskavá. Jediné mínus má Rohlík za alpskou vesničku – tu by měli příště vlastenecky nahradit českou vesnicí.

Lidé jsou z Billy jelen (3 %). Respektive z jejich reklamy, ve které vystupuje žena s hlavou jelena (podle jednoho komentujícího nimroda to navíc ani není hlava jelena). Trochu nešťastné, nelogické a spojení ženy s jelenem se lidem prostě nelíbí (35 % negativních).

John Lewis Čechy dojímá (3 %). Absolutním vítězem v podílu pozitivních reakcí (77 %) se stal poněkud překvapivě vánoční spot britského řetězce John Lewis Možná i proto, že vůbec není na zboží či utrácení peněz, ale upozorňuje na to, kolik dětí v Británii žije mimo rodiny. Kampaň lidé hodnotí jako velmi silnou a inspirující. Čeští marketéři se podle některých reakcí uživatelů mají co učit.

I Lidl sází na vztahy (2 %). Vánoční kampaň řetězce Lidl má za cíl ukázat, že během svátků nemusí být vše dokonalé – důležité je, abychom strávili svátky s lidmi, na kterých nám záleží. Jednoduchý koncept, který má podle fanoušků hlavu a patu, žádní jeleni. I tak se však objevily negativní reakce, především na kýčovitost reklamy.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)