Ve společné kampani #BranteSeRozumem ukazují, jak by kyberútoky vypadaly v realitě.
ČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
Na problematiku, která se skrývá za leckdy matoucími termíny, jako je phishing, upozorňuje také společná kampaň ČSOB a Policie ČR #BranteSeRozumem. Útočníky představuje jednoduše jako Volače a Klikače, kteří se různými způsoby z lidí snaží dostat citlivé údaje, jako jsou heslo nebo pin.
„Klikači posílají podvodné e-maily nebo zprávy, které vás mají donutit kliknout na vložený odkaz. Ten působí věrohodně, ale přesměruje vás na falešné webové stránky. Podobně funguje Volač, jen se vás bude snažit obalamutit po telefonu,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB a pokračuje: „Chceme, aby je lidé co nejdřív rozpoznali a bránili se tak okradení. Proto bychom rádi, aby termíny Volač a Klikač zlidověly stejně jako třeba označení ‚šmejdi.“
Součástí kampaně jsou spoty ukazující, jak by kyberútoky mohly vypadat v realitě, kdyby Volač a Klikač v kuklách přišli až ke dveřím svých obětí. Za kreativním konceptem stojí agentura Darwin & the Machines. PR projektu zajišťuje agentura Bison & Rose.
„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků,“ doplňuje k projektu Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování, a dodává: „V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat.“
Kampaň se objeví online na webu a sociálních sítích, na rozhlasových stanicích Frekvence 1, Evropa 2, Český rozhlas Radiožurnál a Dvojka, v deníku Právo či na webu Seznam Zprávy. Do projektu se zapojí i influenceři Kluci z Prahy s obsahem na YouTube, Instagram či TikTok. Videa pro kampaň se pak objevují i na novém TikTok profilu ČSOB.
@csob_cz Nereagujte unáhleně. Udělejte si minutku a odkazy, na které klikáte radši kontrolujte. #branteserozumem #kyberpodvody #podvody #bezpecnost #bezpecnyinternet #internet #csob #ceskytiktok #czechtiktok #czech #fyp
♬ původní zvuk – ČSOB_CZ