Ve spotu neziskové organizace vystupují Veronika Arichteva, Jan Vlasák, Roman Týc, Do Thu Trang, Petr Lukavec a Markéta Ostřížková. Režíroval ho Jan Látal.
Nezisková organizace Dům tří přání, která se přes dvě dekády zaměřuje na pomoc ohroženým dětem a jejich rodinám, spustila kampaň Hezké vzpomínky. Jejím cílem je upozornit na to, že vzpomínky na dětství mají zásadní vliv na celý další život.
Podle dat MPSV je přitom každé dvanácté dítě v České republice ohrožené a potenciálně traumatizované tím, co prožívá doma nebo ve škole. V každé obvyklé třídě základní školy jsou tak možná dvě nebo tři takovéto děti. Proto je důležitá odborná práce s celou rodinou, která má dle zkušeností Domu tří přání příznivý vliv na životní situaci až 85 procent dětí.
„Naše dětství rezonuje v dospělosti v každém z nás. Jsou vzpomínky, ke kterým se rádi vracíme, které nás posilují v obtížných chvílích, přinášejí nám radost. Mnoho ohrožených dětí má ale jen omezenou možnost vzpomínat na své dětství jako na něco hezkého. Ohrožených dětí ve společnosti navíc každoročně přibývá. Nejsmutnější je, pokud je pro dítě situace až tak k neunesení, že sáhne k dobrovolnému odchodu ze života. Ročně se tak rozhodne 40 dětí, což je velmi alarmující,“ říká Miroslava Flemrová, ředitelka organizace Dům tří přání, která už pomohla více než 4000 rodinám.
Hlavním pilířem kampaně Hezké vzpomínky je spot, ve kterém vystupují známé osobnosti jako je herečka Veronika Arichteva, výtvarník a performer Roman Týc, bloggerka Do Thu Trang, herec Jan Vlasák, marketingový ředitel Petr Lukavec a novinářka Markéta Ostřížková. Dětské postavy ve spotu jsou smyšlené a děti při natáčení neutrpěly fyzickou ani duševní újmu. Dětských rolí se ujali herci z dětského divadelního souboru Divadla Radar.
Dům tří přání pro realizaci spotu oslovil kreativní studio Družina, které se zabývá tvorbou veřejně prospěšných kampaní. Družina stojí za vytvořením návrhu koncepce spotu i za finální realizací. Režie se ujal Jan Látal, zakládající člen Družiny, střih měla pod palcem Michaela Klakurková a řízení a koordinaci projektu měla na starosti Lenka Reiterová.
V reklamě protagonisté vzpomínají na hezké okamžiky z dětství v autentických výpovědích. Záběry jsou laděny do pastelových barev, aby navozovaly příjemnou až snovou atmosféru, hudba je nenucená a uklidňující. Jako kontrast jsou do výpovědí dospělých vloženy prostřihy dětských herců, které ztvárňují ohrožené děti. Děti jsou na šedém pozadí a ve zvukové stopě slyšíme zvuky, jež provázejí nevyřčené vzpomínky. Vzpomínky, na které se v tu chvíli nikdo neptá a nikdo s nimi nepočítá, ale přesto zásadně děti v jejich dospělém životě ovlivňují.
„Jako maminka dvou malých dětí jsem si při práci na kampani silně uvědomovala, jak moc důležité a kouzelné jsou všechny okamžiky, které s dětmi jako rodina zažíváme. Že hezké vzpomínky nemusejí tvořit ty největší události, ale právě i některé z těch drobných chvil, kdy jsme skutečně spolu a máme čas vnímat sebe i to, co je kolem nás,“ doplňuje Michaela Klakurková, ideamakerka studia Družina.
Hlavní devadesátisekundová verze videa je na webu Dům tří přání, kde je také odkaz na platformu Darujme.cz, přes kterou lze neziskovou organizaci finančně podpořit. Dvacetisekundová verze spotu je určena pro sociální sítě a díky mediálnímu partnerství s Českou televizí bude zařazena do celostátního vysílání na všech stanicích ČT v období od 24. října do 6. listopadu 2022. Během října a listopadu se též objeví v předprojekci v kinech Lucerna, Aero, Bio Oko, Světozor, Přítomnost, Kino Pilotů, Atlas a Komorní kino Evald. Studio Družina vytvořilo navíc tři krátká videa s Veronikou Arichtevou, Romanem Týcem a Do Thu Trang. Všechny spoty jsou ke zhlédnutí na YouTube kanálu a postupně budou uveřejňovány prostřednictvím sociálních sítí Facebook, Instagram nebo LinkedIn.
Aby se do kampaně mohla zapojit široká veřejnost a zvýšil se tak její virální dosah, je od 11. října na facebookovém profilu Domu tří přání spuštěna fotosoutěž „Moje vzpomínka z dětství“. Partnerem fotosoutěže je Museum Fotoateliér Seidel v Českém Krumlově, které výhercům věnuje vouchery na prohlídku a fotografování v muzeu. V odborné porotě zasednou zástupkyně muzea, fotografky Klára Sváčková a Kristina Zavala, ředitelka Domu tří přání Miroslava Flemrová a v řadě umělec Roman Týc, jakožto jedna z tváří kampaně. Odborná porota vybere tři fotografie a ocení je Cenou odborné poroty. Fotografie, která získá od hlasujících na Facebooku nejvíce Likes, získá Cenu veřejnosti.
„Chtěla bych poděkovat všem partnerům kampaně, tvůrcům spotu a účinkujícím, kteří vystoupili bez nároku na honorář. Vážíme si jakékoliv podpory, která nám umožňuje pomáhat ohroženým dětem v těžkých životních situacích, kterým zatím hezké vzpomínky na dětství schází. Doufáme, že i díky spotu se podaří přiblížit veřejnosti naši terapeuticky zaměřenou práci s dětmi a jejich rodinami, které naše služby potřebují více než kdy dříve, a že získáme nové dárce, bez jejichž podpory se v této obzvlášť náročné době neobejdeme,“ uzavírá Miroslava Flemrová, ředitelka organizace Dům tří přání.