„Detabuizace tématu“ je ve slovníku marketérů poměrně oblíbená a leckdy už trochu otřepaná fráze. Digitální agentura #mdworks se ale v rámci projektu Sedímvklidu.cz vydala mnohem dále.
Projekt věnovaný hemoroidálnímu onemocnění konstantně roste už od svého založení v roce 2021 a jeho stránky překročily návštěvnost 500 000. Minulý rok navíc úspěšně expandoval i na Slovensko, kde už stránky projektu využilo přes 200 000 návštěvníků. Vyzpovídali jsme proto Daniela Pecha, spoluzakladatele agentury #mdworks, která za projektem stojí, a projekt pořádně rozebrali.
Detabuizací se, s prominutím, ohání řada kampaní či projektů, které se týkají citlivých témat. V čem je Sedímvklidu.cz jiné?
Projekt Sedímvklidu.cz vznikl přímo u nás v digitální agentuře #mdworks, nebyl to výsledek výběrového řízení či požadavků od klienta. Mohli jsme si proto sami určit pojetí projektu. Šli jsme tedy i do rizika. Chtěli jsme vytvořit projekt s minimem kompromisů, pokud jde o jeho fungování a přínosy pro lidi. Věřili jsme, že pokud k projektu přistoupíme tímto způsobem, najdou se partneři, kterým to bude dávat smysl. Detabuizace je proto spíše samozřejmým vedlejším efektem, než hlavním cílem. Sedímvklidu.cz je především velmi praktickým pomocníkem pro ty, které hemoroidální onemocnění potká, což je mimochodem za život více než 50 procent populace.
Co jsou tedy hlavní přínosy projektu, kromě již zmíněné detabuizace?
Předně jsou to odpovědi na otázky, které hemoroidální onemocnění provází. Detailní analýze toho, co lidé v souvislosti s tématem hemoroidů vyhledávají, jsme věnovali opravdu hodně času i zdrojů. Díky tomu jsme mohli připravit odborný, ale přitom srozumitelný obsah přesně podle „informační poptávky”. Většina návštěvníků našeho portálu přichází právě skrze vyhledávání, což znamená, že dosahujeme velmi kvalitní návštěvnosti.
Dále jsme chtěli odstranit bariéry, které stojí mezi lidmi trpícími hemoroidálními potížemi a odborným vyšetřením. Ne vždy se totiž může jednat jen o hemoroidy. Příznaky mohou být zaměnitelné nebo v souběhu s mnohem vážnějšími onemocněními, jako je například rakovina tlustého střeva, kde je včasná diagnóza často zásadní pro úspěšný průběh léčby. Proto jsme vytvořili nástroj Proktologie, který zdarma pomáhá vyhledat specializovaná pracoviště podle aktuální polohy nebo zadané adresy a naplánuje trasu v mapách. Nástroj pravidelně aktualizujeme, využívají ho tisíce lidí měsíčně a jeho popularita stále roste.
Snažíme se také výrazně podpořit informovanost o problematice hemoroidů. Vydáváme proto brožury a další edukační materiály, které pacienti získávají u lékařů nebo stahují ve formě e-booků z našich stránek. Přibývá i příležitostí představit projekt a téma na konferencích a jiných akcích.
Jako krok správným směrem se ukázal i průzkum, kdy jsme zjišťovali názory a zkušenosti od pacientů i odborníků. Nesmírně zajímavé bylo potom srovnávat odpovědi, hledat společné i rozdílné pohledy. Toto jsou skvělé podklady, kdy vidíme, co je třeba dělat, aby došlo k výraznějšímu vzájemnému pochopení, tím často i k lepší prevenci či průběhu léčby.
Co bylo klíčové pro úspěch projektu z marketingového pohledu?
Z dat je zřejmé, že dominujeme ve všech hlavních vyhledávačích v ČR i na Slovensku, a to jak v placených, tak i organických výsledcích. Pokud hledáte cokoli spojené s hemoroidálním onemocněním, je velká pravděpodobnost, že narazíte na náš relevantní obsah.
Dále to jsou určitě webové stránky, které neustále upravujeme a vyvíjíme. Objevili jsme už nespočet slepých uliček a mylných představ, které jsme měli o využívání stránek projektu. Nebojíme se dělat chyby, sbíráme zkušenosti a neustále upravujeme stránky tak, aby co nejlépe vyhovovaly našim návštěvníkům, což se podle dat daří.
Podstatným kanálem jsou pro nás i sociální sítě a PR komunikace. Klíčové je však to, že umíme vhodně kombinovat a provazovat různé nástroje mezi sebou. Projekt nemá neomezené zdroje, proto zásadní pozornost věnujeme analytice a průběžnému vyhodnocování.
Postavit a rozvíjet takový projekt s sebou přináší určitě i nemalé náklady, jak je nastavené financování?
Částečným investorem je samozřejmě naše agentura, což bylo zásadní zejména v prvních fázích projektu. Hlavním a dlouhodobým inzerentem je farmaceutická společnost Herbacos Recordati s lékem Procto-Glyvenol. Kromě obchodního a marketingového potenciálu, který projekt přináší, což je pochopitelně podstatný důvod, proč jsou stálým partnerem již od roku 2021, jsme si velmi dobře sedli i v představách o tom, co by projekt měl přinášet lidem a co chceme změnit.
Postupně se nám daří rozvíjet i další zdroje financování. Díky dobře definované cílové skupině a vysoké návštěvnosti jsme mohli vytvořit například sekci „Praktické pomůcky pro prevenci a úlevu od hemoroidů“, do které jsme zapojili relevantní české a slovenské firmy. Jsou to společnosti, které nás zaujaly svým přístupem ke zdraví a nastavením firemních hodnot. Můžete zde například najít značku Štokrle, která v terapeutických dílnách vyrábí vyprazdňovací stoličky z masivního dřeva pro ČR i SK.
Mohl by být projekt inspirací i pro ostatní marketingové agentury? Případně v čem?
Věřím, že ano. Především v tom, že by se neměly bát pustit do vlastních projektů. České agentury disponují množstvím velmi schopných, nápaditých a zkušených lidí. Vytvoření tzv. „in-house“ vlastního projektu vám nejen pomůže lépe pochopit potřeby a pohledy vašich klientů, ale zároveň získáte možnost zkoušet nové věci, které jim pak můžete nabídnout. Z naší zkušenosti mohu říci, že nás rozvoj takto komplexního projektu v relativně krátkém čase hodně naučil.
Pomohl vám projekt i k dalším příležitostem? Máte třeba poptávky na tvorbu podobných projektů pro klienty?
Určitě nám to pomohlo jak marketingově, tak obchodně. A to nejen pro „podobné projekty“ například v oblasti zdraví, kde jsme nedávno spustili projekty BezOparu.cz nebo MujChrup.cz, který lidem pomáhá najít nejbližší zubní pohotovost. Především je znát, že nás potenciální partneři vnímají jako někoho, kdo umí postavit a úspěšně rozvíjet komplexní projekt. Začali jsme být vnímáni jako firma, která dokáže vytvořit projekt „na zelené louce“ a na míru, což se ukazuje jako velmi zajímavý směr.
Jak chcete Sedímvklidu.cz rozvíjet dál? Co máte v plánu?
Velmi zásadní pro nás bude rok 2025. Projekt čeká asi největší skok, a to v mnoha směrech. Plánujeme zintenzivnit komunikaci jak s laickou, tak i odbornou veřejností a rozšířit paletu marketingových nástrojů. A v neposlední řadě bychom rádi po úspěšném vstupu na slovenský trh projekt rozšířili i do dalších zemí.