Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Hlad po živých akcích je po dvou letech půstu velký

Pro zapojení účastníků eventů je nejlepší vzbudit v nich pocit, že se na obsahu spolupodílejí, říká dvojice zakladatelů Event areny.

Jak covidová dvouletka, kdy dominovaly hybridní akce, proměnila eventový průmysl? Přecházejí nyní klienti zpět k fyzickým eventům?
Kateřina Horynová (K.H.): Během covidu panovala představa, že 80 procent eventů bude už nadále hybridních, což se nepotvrdilo. Cílem hybridního eventu je přinést podobný zážitek jako z live akce, ale to se zatím plně nedaří, a proto se živé akce vracejí k oblibě. Asi 15 procent akcí zůstalo v online formátu. Pro firmy jsou nákladově výhodné a pro jejich účely jim takový formát stačí. Chuť vrátit se k fyzickému potkávání je ale velká. Prostory v hotelech a eventových „venues“ jsou v Praze aktuálně velmi poptávané.
Norbert Pýcha (N.P.): Čím méně je akce o emocích, tím lépe se převádí do online světa. Například interní eventy nebo firemní školení a akce informativního charakteru jsou pro to ideální. Když potřebujete dodat zážitek a emoci, tak se více hodí živý event. V přednášce Julia Solarise, což je v eventovém světě pojem, zaznělo, že online eventy nedokázaly naplnit očekávání. Náš hlavní claim zní „Life experience first“, protože živý zážitek je stále na prvním místě.

Je vidět, že klienti v očekávání recese šetří a hledají úsporné formy eventů?
N.P.: Profilujeme se jako strategická life­‑marketingová agentura a specializujeme se na velké kreativní firemní konference, které tvoří asi 60 procent obratu a i když se klienti snaží hledat cesty jak uspořit, akce neruší.
K.H.: Klienti poptávají spíše akce s adekvátními náklady a chytrý přístup. Náš denní chléb je přemýšlení o tom, jak udělat akci pro klienta nákladově co nejefektivnější, aby pro všechny strany šlo o win­‑win situaci. Doba je nyní taková, že se nerozhazuje, odráží to situaci ve společnosti. Je ale vidět, že lidé na akce chodí ve zvýšené míře. Zatímco dříve třeba 20 procent nedorazilo, nyní účast dosahuje téměř sta procent. Hlad po živých akcích po dvou letech půstu je veliký.

Reklama
Know

Hodně lidí z eventového průmyslu během covidu změnilo práci. Projevuje se personální krize? Vytváří to tlak na lepší plánování? Jak s tím bojujete?
K.H.: Věříme, že personální krize je jen dočasná a časem se situace opět vrátí do normálu. Najít dnes správné odborníky ale není jednoduché. Do toho promlouvá i fakt, že mnoho klientů se rozhoduje podle své situace až na poslední chvíli. Flexibilita, proklientský přístup a umění rychle reagovat se proto stávají naprostou nutností. Díky dobrým dodavatelům jsme schopni rychle reagovat a přizpůsobit nabídku.
N.P.: Na trhu jsme 22 let a loňský rok byl i přes nepříznivé vnější vlivy naším třetím ekonomicky nejlepším, což je v kontextu situace skvělý výsledek. Pomohlo nám i dobré nastavení procesů ve firmě. Během covidu jsme činnost nijak neutlumili, čímž jsme se posunuli mezi největší eventové agentury pro hybridní eventy u nás. A v těžké době se i díky našemu přístupu partnerství s největšími klienty utužilo. A podařilo se získat nové. Klienti často říkají, že to mají 50:50, zda budou předchozí akce opakovat. Když se jich ptáme, říkají, že budou vědět pár týdnů před akcí. Před dvěma lety věděli na rok dopředu. Teď, jak hledají úspory, váhají a čekají na potvrzení rozpočtů.

Je vidět, že právě díky příklonu k online eventům za covidu se technologické možnosti zlepšily a celé odvětví výrazně posunulo?
K.H.: Covid využívání nových online nástrojů a aplikací bezpochyby výrazně akceleroval. Ohledně role technologií v eventech vnímám dva pohledy. Jednak jako „featury“, které dotvářejí zajímavost eventu jako je light design, lasery, drony, práce s hologramy a další zajímavosti pro projekci. Tato řešení dokáží být sice relativně drahá, ale zase mohou přinést wow efekt a zážitek. Bohužel právě tyto věci firmy často škrtají jako první. Druhou oblastí jsou technologie, které zefektivňují samotný průběh eventu — tedy registrační microsite, přístupy přes QR kódy, NFT. Paleta nástrojů a možností pro další interakci a práci s účastníky je bohatá. Navíc přispívají k udržitelnosti, protože se už tolik netiskne, jsou opakovaně a plošně využitelné a dodávají eventům přidanou hodnotu.

Norbert Pýcha
Agenturu spoluzaložil s Kateřinou Horynovou v roce 2000. Hlavní náplní jeho práce je vedení společnosti, strategický rozvoj, marketing a HR management. Spoluzakládal také Asociaci eventových agentur .
Kateřina Horynová
V pozici kreativní ředitelky Event areny je od roku 2000. Hlavní náplní je vytváření kreativních konceptů, vyhledávání inovací na eventovém trhu, supervize unikátních akcí a projektů a komunikace s klienty.

Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Marketing & Media, které vyšlo v pondělí 28.11.2022.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)