Sociální sítě zaplnily napodobeniny panenek z nástroje ChatGPT. Brandy se zapojily zábavně i poučně. Fanoušky ale mohou i naštvat.
Kdo neviděl v posledních dnech někoho jako akční figurku od AI nebo nějakou sám nevytvořil, jako by neexistoval. S pomocí nové funkce nástroje ChatGPT lidé jednoduše výměnou za svou fotografii „vyrobí“ figurku a s pomocí promptů do balení doplní příslušenství.
Sociální sítě, tentokrát nevyjímaje ani LinkedIn, se rychle zaplnily příspěvky s hashtagy „Barbie box trend“ nebo „action figure trend“. Značky u takové taškařice samozřejmě nechtěly stát stranou. Některé to pojaly s vtipem a nadsázkou, jak jsou v reakčním marketingu zvyklé.
Nemohla chybět roztomilá britská pošta, KitKat odkazující na svůj slavný slogan, nebo karotka Kevin od britské Aldi, která naznačila, že za 12 tisíc „lajků“ navrhne šéfovi výrobu merche. (Schválně, jak to dopadne, když je jich podstatně více.).



Britský Lidl s nadsázkou ukázal své typické zákazníky. Ryanair si tradičně ze svých cestujících vystřelil o poznání drsněji.
Samozřejmostí jsou také odkazy na jiné trendy, influenceři a známé osobnosti. Například služba Deliveroo s brandem pokrmů pro městské komunity Atis připomněla virální hit hledání muže přes 180 centimetrů z financí. Primark vylepšil jednu ze svých zaměstnankyň a influencerku v jedné osobě. Australská značka spodního prádla Bonds zase zvýraznila svou aktuální kampaň s Robertem Irwinem.
A třeba výzkumná skupina GWI rovnou představila dvě cílové skupiny na základě svých insightů.
Ještě poučněji pak ale celý trend pojala jihoafrická agentura Retroviral, která společně s dalšími digitálními tvůrci vytvořila koncept pro Světový fond na ochranu přírody (WWF), v němž akčními figurkami a doplňky upozorňuje na aktivity vedoucí k vymírání druhů.
Koncept se sloganem „svět potřebuje méně akčních figurek a více činů“ ostatně upozorňuje na negativní stránku podobných trendů, na které je tak snadné naskočit a chvíli se u nich bavit.
Jednak zaplavení sociálních sítí podobnými vizuály může uživatele sítí začít brzy rozčilovat. Značky odhodlávající se k využití trend později tak musí zvážit, jestli neriskují spojení spíše s negativním pocitem než se zábavou.
„Barbie od ChatGPT představuje trojí hrozbu pro naše soukromí, kulturu i planetu,“ varuje také například profesorka Gina Neff z Londýnské univerzity královny Marie.
„Ačkoli se může zdát podobná personalizace milá, strká osobnosti i značky do mixéru bez bez špetky odpovědnosti za to, co z něj vyleze,“ upozorňuje pro BBC a zároveň uvádí, že ChatGPT a jeho datacentra za rok spotřebují více energie než 117 států.
Před nevhodným využíváním AI pak varuje ve svém příspěvku i editor serveru Techradar Lance Ulanoff: „Doma vtipkujeme, že pokaždé když vytvoříme jeden z těchto AI memů, zabije to strom. Je to sice samozřejmě nadsázka, ale vytváření obsahu umělou inteligencí zdroje spotřebovává. Je tak na místě se nad tím zamyslet a možná ji využívat jiným způsobem.“