Přední český e‑shop s potřebami pro domácí mazlíčky využil sílu zákaznických dat k vytvoření jedinečné personalizované kampaně.
SpokojenýPes.cz je skvělým příkladem toho, jak lze využít detailní zákaznická data sbíraná v „CDP Bloomreach Engagement“ k efektivnímu růstu byznysu. Když se skloubí personalizovaná komunikace se zákazníky se psím šarmem, může vzniknout jedinečný newsletter pro každého klienta, který nejen zvýší prodeje, ale také s nimi prohloubí vztah. Kampaň „Máte to spočítaný!“ díky jedinému e‑mailu dosáhla v Česku návratnosti ROI 6230 procent.
Spokojený pes na tuzemském trhu působí od roku 2006 a za loňský rok v Česku i na Slovensku přesáhl obrat 600 milionů korun. Za cíl kampaně si tak stanovil odměnit nejvěrnější zákazníky, zvýšit prodej a otestovat provokativní přístup v komunikaci. Komunikace značky totiž inklinuje k hravé „psí“ rétorice, jako „Tlapku na to!“ nebo „Haf!“, a tak chtěl e‑shop vědět, jak daleko můžeme tento jazyk v interakci se zákazníky posunout, i za cenu rizika. A nakonec se z téměř 25 tisíc oslovených zákazníků odhlásil… celý jeden.
Máte to spočítaný!
Řešení spočívalo v personalizované komunikaci skrze newsletter v polovině ledna 2024, navržené jako shrnutí roku 2023. „Spokojený pes chtěl vytvořit kampaň, která by nejen zdůraznila úspěchy uplynulého roku, ale i posílila pouto s jejich nejoddanějšími zákazníky. K tomu bylo zapotřebí analyzovat řadu zákaznických dat, jak na osobní úrovni, tak v porovnání s ostatními, a vytvořit jedinečné výsledky, které by byly komunikovány v newsletteru,“ říká Karel Hájek, „senior CDP solution consultant“ z přední české marketingové agentury Acomware, která kampaň pro značku realizovala. Volba nakonec padla na provokativní předmět e‑mailu „Máte to spočítaný!“, který kombinoval samotný obsah sdělení a pocit naléhavosti dozvědět se více.
Jedinečnost díky personalizaci
A čím byla kampaň inovativní? Zahrnovala více než dvě desítky personalizovaných proměnných v každém e‑mailu, které byly dynamicky přizpůsobeny na základě zákaznických dat. Každá jedna zaslaná zpráva tak byla opravdu jedinečná. Data z různých zdrojů (API, SFTP, WEB) byla shromážděna, agregována a využita.
Tým použil modul pro přenos dat z Bloomreach Engagement do Google BigQuery, což umožnilo sofistikovanou manipulaci s daty pomocí SQL. „Díky těmto širokým možnostem a absolutní přizpůsobitelnosti je Bloomreach Engagement srdcem našeho marketingu. Protože data nejsou v CDP uvězněna a můžeme je shromažďovat z různých zdrojů současně, byli jsme schopni získat statistiky pro každého jednotlivého zákazníka. Pro nás v Acomware je tento modul jedním z nejdůležitějších a nejužitečnějších, jaké Bloomreach nabízí,“ dodává Hájek. Data použitá v Customer Data Platform (CDP) pro tvorbu newsletteru zahrnovala oslovení zákazníka, segment jeho mazlíčka, věrnostní slevu, celkové výdaje za rok 2023, procentuální hodnocení věrnosti, nejčastěji kupované krmivo, počet objednávek, nejfrekventovanější den, čas a měsíc nákupu a také oblíbenou kategorii a značku produktů.
Zákaznická data i psí hravost
A jak to celé dopadlo? Pro Spokojeného psa šlo o druhou nejúspěšnější e‑mailovou kampaň v historii. V Česku oslovila 23 226 zákazníků, přičemž míra otevření e‑mailů byla 49,63 procenta a proklikovost dosáhla 10,89 procenta. Kampaň přinesla celkem 1431 objednávek a jen jeden příjemce (0,05 %) se odhlásil z odběru. Příjmy činily 2 620 994 Kč, zatímco náklady byly 41 400 Kč. Návratnost investice (ROI) tak dosáhla 6230,39 procenta.
Na Slovensku kampaň oslovila 1150 zákazníků, s mírou otevření 42,78 procent a proklikovostí 7,93 procent a nikdo se neodhlásil z odběru. Celkem přinesla 68 objednávek, s příjmy 126 629 Kč a náklady 28 200 Kč, návratnost investice tedy činila 349,01 procenta.