Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zlatý věk pro tvůrce obsahu

Takzvaná creators economy je na vzestupu. Některé firmy už do produkce vybraných tvůrců kvůli jejich velkým komunitám fanoušků začínají investovat nemalé prostředky.

Představte si, že jste před deseti lety začali natáčet vtipná videa a výzvy na YouTube a nyní už vám díky reklamě generují příjmy přes miliardu korun. Takový je příběh i nyní čtyřiadvacetiletého Jimmyho Donaldsona aka MrBeasta. S více než 110 miliony odběratelů na YouTube patří jeho účet mezi nejsledovanější na světě. Vedle hlavního YouTube účtu má na dalších pěti platformách přes 82 milionů odběratelů, například Beast Reacts (20,1 milionu odběratelů), MrBeast Gaming (29.4 milionu), and MrBeast Shorts (16.6 milionu). A to ještě navíc nepočítáme tři účty, jež má ve španělštině, a které sleduje dohromady asi 33 milionů lidí.

Jen pro představu, celý Netflix se svou obří databází filmů, seriálů i vlastních show má asi 223 milionů předplatitelů.
MrBeast měl podle magazínu Forbes loni příjmy 54 miliony dolarů (přes miliardu korun), což z něj dělá jedničku mezi tvůrci. Druhá loni skončila Charli D’Amelio. Na TikToku sleduje její taneční videa přes 145 milionů lidí a celkem loni vydělala 17,5 milionu dolarů. Vedle účtů na sociálních sítích má i vlastní značku parfému Born Dreamer, oděvní značku Social Tourist a také vlastní venture fond na investice.

Reklama
ČEZ

MrBeast v minulosti údajně odmítl nabídku na odkup celého byznysu za miliardu dolarů. Cena jeho jména a všech přidružených aktivit je prý 10 až 20 miliard. Nyní se snaží od investorů získat na další rozvoj svého videoimpéria 150 milionů dolarů za deset procent společnosti. Celý jeho byznys by tak mohl mít hodnotu až 1,5 miliardy dolarů (přes 37 miliard korun)! Peníze od venture fondů MrBeast potřebuje, aby tvorbu dále posunul. Ač vydělává nemalé peníze, velké částky investuje také do produkce, jelikož lidé čekají, že každé jeho další video překoná to předchozí. Například vyprodukovat 25 minut dlouhé video nazvané „Real Life Squid Game“ jej stálo 3,5 milionu dolarů, včetně ceny 456 tisíc dolarů pro vítěze hry.

Nedávno Donaldson uvedl, že měsíčně dá za tvorbu videí sumu kolem osmi milionů dolarů, ještě před rokem to prý přitom byly čtyři. S penězi by chtěl svou tvůrčí videoplatformu ještě rozšířit. MrBeast už se také rozkračuje do jiných odvětví. Jeho firma MrBeast Burger doručuje na tisíc míst v USA, Kanadě a Velké Británii. Když otevíral první kamennou pobočku v New Jersey minulý rok v září, přišly tam tisíce lidí hned první den. Má také značku vlastních snacků Feastables, která za pár měsíců dosáhla tržeb deseti milionů dolarů.

Zájem stále stoupá

Úspěšní youtubeři se stali pro řadu firem zajímavou investicí díky tomu, že dokáží přitáhnout masy a vytvořit v podstatě kult loajálních fanoušků. Už loni například zaplatila společnost Candle Media tři miliardy dolarů v hotovosti a akciích za Moonbug Entertainment, která stojí za populárním kanálem pro děti CoComelon. Manažer MrBeasta Reed Duchscher ze společnosti Night Media zase získal od technologické a investiční společnosti The Chernin Group (TCG) 100 milionů dolarů pro nový projekt Night Capital. Ten má investovat do tvůrců, kteří kolem produktů dokáží vytvářet oddané komunity a párovat je s firmami prodávajícími přímo spotřebitelům. TCG tvrdí, že sázet na médiální podniky a reklamu nemá v éře Googlu, Facebooku a dalších smysl, pokud nebudete mít podobně velkou platformu. Lepší je podpořit právě tvůrce schopné napříč platformami přitáhnout publikum, zaujmout a prodávat.

„Night je v tomto oboru už velmi dlouho. Zvládli tu několik vln změn algoritmů a spotřebitelských návyků a úspěšně se spojili s talenty, aby dávali doporučení a podporovali nové obchodní příležitosti,“ uvedla Alexandra Moore, bývalá výkonná ředitelka Amazonu, která před měsícem nastoupila do Night Capital jako generální ředitelka. Night Capital se bude snažit převzít velké majetkové podíly v ziskových podnicích spíše, než provádět menší rizikové investice. Tím, že tvůrci budou mít své podíly v dalším byznysu, jim chce poskytnout něco navíc oproti tradičnímu modelu odměňování.

Tvůrci historicky dostávali jen malou část příjmů generovaných jejich příspěvky a videi, zatímco digitální platformy, které používají k publikování obsahu, dostaly většinu výnosů. „Všechny platformy mají pobídky, které pomáhají jejich nejlepším talentům stát se úspěšnějšími. A pokud ne, tento talent se přesune na platformu, která jim umožní lepší publikum, lepší příjmy a lepší technologie,“ uvedl partner TCG Mike Kerns s tím, že inspirací může být například mediální společnost Hello Sunshine založená úspěšnou hollywoodskou herečkou Reese Witherspoon.

Celé téma si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Marketing a Media, které vyšlo v pondělí 14.11.2022.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)