Přehled trendů pro rok 2025 s podtitulem Získávání náskoku v nejistém světě představila globální komunikační agentura Grayling.
Výzvy a příležitosti pro firmy a profesionály z komunikačního byznysu pojmenovává Grayling na základě průzkumu vytvořeného spolu s agenturou OnePoll mezi 500 vedoucími pracovníky a analýz odborníků z celého světa.
Zpráva zmiňuje, že geopolitické napětí a krize v různých zemích světa neskončí, stejně jako vliv rychleji se šířících dezinformací. Jak říká Billy Partridge z britského Graylingu: „Firmy se mohou ocitnout v problémech, aniž by udělaly cokoli špatně.“ Je tedy potřeba posilovat interní komunikaci, připravit agilní krizový management a nebát se využít pomoci AI. Využití najde i v personalizaci a pokročilé analytice. Nástroje je ale třeba používat, transparentně, eticky a odpovědně.
Zpráva též upozorňuje, že vlády na celém světě provádějí ambiciózní reformy v podmínkách fiskálních omezení a stagnujícího ekonomického růstu. Aby firmy zůstaly odolné, musí aktivně spolupracovat s tvůrci politik, sledovat rodící se zákony a přizpůsobovat své strategie.
AI promluví také do škálovatelné tvorby obsahu pro digitál a sociální sítě. Jejich využívání a fungování se navíc dynamicky mění. Na důležitosti tak nabývá pochopení cílových skupin a strategie pro diverzifikované využívání platforem.
Fragmentace a proměny se nevyhnou ani klasickým médiím, proto Grayling radí rozšířit obsahovou strategii i za hranice tradičních kanálů a budovat síť důvěryhodných médií i nezávislých tvůrců obsahu. Představitelé značek pak potřebují mluvit jasným a autentickým způsobem pro budování důvěry a loajality.
Společnosti se mají zaměřit též na udržitelnost, která bude pod drobnohledem regulátorů ale také politických odpůrců ESG. Komunikace těchto témat by měla být proaktivní a s jasným narativem.
„Z lokálního pohledu vidíme několik trendů, které pokračují dlouhodobě. Jako klíčovou bych vypíchla schopnost byznysu zorientovat se v geopolitické situaci a měnících se politických trendech,“ říká Anna Balíčková, výkonná ředitelka Graylingu v Česku a Slovensku, a dodává: „Související řízení rizik se stalo klíčovou prioritou a firmy musejí být schopné nejen předvídat, ale také pružně reagovat.“