Češi patří mezi největší fandy online nákupů v Evropě, zkušenost s nimi má 86 procent lidí

Obyvatelé České republiky patří při nákupech na internetu mezi nejaktivnější v Evropě, alespoň jednou za poslední rok nakoupilo 86 procent uživatelů internetu. V Evropské unii má zkušenost s online nákupy 77 procent lidí.

Nejvíce Evropané na internetu nakupují oblečení a objednávají jídlo, vyplývá z nejnovějších dat Eurostatu. Budoucnost je ve větší personalizaci obsahu.

„Obliba nakupování po internetu stále roste a už se stala standardem. Zatímco před deseti lety v České republice alespoň jednou ročně online nakoupilo 52 procent uživatelů internetu, loni už to bylo 86 procent. V EU přitom má zkušenost s online nákupy 77 procent lidí, nejvíce Evropané nakupují oblečení a objednávají dovoz jídla,“ shrnuje loňská data Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů online marketingu v České republice.

„Vedle spotřebního zboží a rozvozu jídla nicméně výrazně vyrostl i trh služeb, k růstu přispívají například různé cestovatelské platformy umožňující jednoduchou rezervaci ubytování či koupě letenek nebo streamovací služby, na vzestupu jsou i finanční produkty,“ dodává Tomáš Čupr.

V České republice působí zhruba 50 tisíc e-shopů, v tak silné konkurenci se potřebují odlišit.

„I e-shopy se tak budou muset zaměřit na nové způsoby komunikace a budou hledat nové cesty, jak být s klientem v užším kontaktu a vybudovat si s ním silný vztah. I v komunikaci bude stále větší roli hrát digitalizace a AI, jedním z nejoblíbenějších trendů poslední doby v budování loajality je personalizované video, touto cestou se vydává stále víc malých i velkých e-shopů,“ vysvětluje Michal Orsava, zakladatel Webout.me.

Obyvatelé České republiky přitom patří mezi ty, kteří na webu nakupují nejčastěji. V měřené věkové skupině uživatelů internetu ve věku 16–74 let loni alespoň jednou online nakoupilo 86 procent obyvatel ČR. Vůbec nejvíce v EU online nakupují Irové (96 %), víc jak 90procentní podíl nakupujících na internetu mají i Nizozemci a obyvatelé Skandinávie. Naopak nejméně aktivní jsou při nákupech Bulhaři a Rumuni.

„Trh doručovacích služeb se v posledních deseti letech výrazně proměnil. Především došlo k obrovskému boomu výdejních boxů, které se staly nejoblíbenějším způsobem doručení. Sítě boxů dále porostou především v malých obcích tak, aby každý měl box k dispozici maximálně do pěti minut chůze či jízdy autem. Trendem je rovněž rostoucí obliba posílání balíků přímo mezi domácnostmi, to souvisí s rozvojem aplikací zaměřených na prodej již nepotřebného použitého zboží,“ dodává za dopravce ředitel GLS v ČR Petr Pěcha.

S tímto trendem cirkulární ekonomiky je vidět i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech.

„Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,“ dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.

Nejvíce Evropané na internetu pořizují oblečení (46 %) a využívají služby rozvozu jídla (21 %). Ze spotřebního zboží následují nákupy kosmetiky, vybavení domácnosti a sportovních potřeb. Roste ale i zájem o online nákupy služeb, především v oblasti zábavy a turismu.

„Třicet procent lidí si objednalo některou ze streamovacích služeb, čtvrtina kupuje online lístky na různé sportovní či kulturní akce. Čtvrtina lidí si také objednala nějakou dopravní službu, zpravidla nákup letenek, pětina pak řeší online ubytování,“ doplnil Tomáš Čupr s tím, že zatím v menší míře lidé online řeší finanční a pojišťovací produkty nebo služby v provozu domácnosti, jako je například nákup energií.

Nepřekvapivě nejvíce na internetu nakupují mladí ve věku 25-44 let. Ale i ve věkové skupině nad 65 let už má alespoň nějakou zkušenost s online nákupem více než polovina uživatelů internetu.

Stále větší část Evropanů má právě zkušenost s nákupem ze zahraničí. Zhruba 40 procent z těch, kdo na webu nakupují, už nakoupilo zboží v zahraničí. „Stojí za tím především velká evropská i mimoevropská online tržiště nabízející až miliony různých druhů zboží. Na druhé straně ale vidíme i úspěšné české e-shopy, kterým se daří prodávat v zahraničí. Roste proto i poptávka po dopravě z ČR do jiných zemí,“ dodává Petr Pěcha za GLS.

Podle dat ČSÚ loni tržby českých e-shopů rostly meziročně o 18 procent. Růst bude pokračovat i letos, byť nižším tempem o 5–8 procent.

„Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se přiblížila 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet. Tempo růstu však bude nižší než loni,“ uzavřel Tomáš Čupr.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Agentura roku 2025
Surfař
Mikroinfluenceři

MAM Exkluzivně v časopise

Boomerang Communication
Marek Dvořák
Agentura roku 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist