Kteří dodavatelé elektřiny, plynu a tepla patří mezi největší inzerenty v rámci kategorie? A odrážejí se jejich velké investice do reklamy v míře znalosti jejich značek u veřejnosti? Odpovědi nabízí report společností Nada Research a Nielsen, který spojuje Národní data o znalosti značek mezi spotřebiteli a data o inzertních výkonech.
Z propojení ceníkových cen reklamního prostoru top značek v roce 2023 a dat o předních značkách v oblasti znalosti na konci roku 2022 a na konci roku 2023 vyplývá, že ti absolutně největší inzerenti nejsou nutně těmi, které se spotřebitelům vybaví jako první. Největším inzerentem kategorie byla v loňském roce společnost MND, jejíž hrubé investice do reklamy přesáhly 254 milionů korun. V žebříčku znalosti v oblasti elektřiny však stejnou společnost vidíme na konci roku 2022 až na pátém místě (s mírou znalosti v populaci 73,8 procent), o rok později si polepšila pouze o jednu příčku (a necelé jedno procento na 74,5 procent). V oblasti znalosti dodavatelů plynu dokonce nezměnila pozici a zůstala v obou vlnách dotazování pátá.
Centropol vykazuje podobný trend: přestože je druhým nejsilnějším inzerentem elektřiny, plynu a tepla, tak v top žebříčku znalosti se objevuje pouze mezi dodavateli elektřiny v prosinci 2023, a to na pátém místě. Jako dodavatel plynu nefiguruje ani v první pětce.
„Suverénně nejsilnější trojkou ve znalosti jak v oblasti elektřiny, tak plynu, jsou giganti ČEZ, E.on a Innogy, kteří si meziročně udrželi své pozice,“ říká Martin Chalupník, „head of operations“ ve společnosti Nada Research. Zároveň jim v loňském roce patří třetí až páté místo žebříčku největších inzerentů elektřiny, plynu a tepla, i když už s poněkud jiným pořadím.
Zajímavým hráčem je také Pražská plynárenská, kterou vidíme na čtvrtém místě žebříčku znalosti dodavatelů plynu v obou vlnách dotazování Národních dat, přičemž ale mezi top 5 inzerenty nefiguruje.