Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Z divadel nejvíce inzeruje Národní

Alespoň jednou za čtvrt roku chodí do divadla 14 procent Čechů, lákají je zejména komedie.

Češi jsou spíše sporadickými návštěvníky divadla, 53 procent ho navštěvuje zhruba jednou ročně nebo méně často. Skutečných fanoušků, tedy těch, kteří chodí alespoň jednou měsíčně, jsou v online populaci aktuálně čtyři procenta. Ukazuje to průzkum ResSolution Group uspořádaný na reprezentativním vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu ve věku 15 a více let u příležitosti zářijového znovuotevření dveří divadel a blížícího se slavnostního vyhlášení divadelních cen Thálie.

Výzkum doplňují také data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen v segmentu scénického umění. Nejsilnější inzerci mělo Národní divadlo, a to v ceníkové hodnotě přes 46 milionů korun. Druhé místo patřilo pražskému Hudebnímu divadlu v Karlíně, jehož reklama dosáhla téměř 45 milionů korun a třetí Švandovo divadlo na Smíchově umístilo inzerci v celkové hodnotě téměř 25 milionů korun.

Reklama

Co patří mezi nejdůležitější faktory při výběru konkrétního představení? Podle průzkumu ResSolution hraje velkou roli herecké obsazení, na něž se soustředí 44 procent alespoň občasných návštěvníků divadla.

Na druhém místě je žánr/forma, tedy zda se jedná o komedii či tragédii (37 %). Čtvrtina nejvíce vybírá podle místa (konkrétního divadla či zajímavé lokace), 22 procent podle tématu představení. Na základě doporučení blízkého okolí volí představení 18 procent a stejný podíl vyráží na představení, na která obdrželi lístek jako dárek. Z dalších faktorů, které respondenti zařadili mezi nejdůležitější, stojí za pozornost ještě například předloha, podle které se takto rozhoduje 15 procent respondentů, nebo aktuální popularita představení, která je při výběru důležitá pro devět procent.

Činohra vede

Z divadelních forem v Česku bezkonkurenčně vítězí komedie nad tragédií: veselohře dává přednost 91 procent návštěvníků, tragédii devět procent. Z žánrů pak vede činohra, kterou mají mezi nejoblíbenějšími žánry více než dvě třetiny dotázaných.

Na druhém místě je muzikál s 59 procenty fanoušků. Operu či operetu rádo navštěvuje 15 procent respondentů a balet 11 procent. Jiné pohybové divadlo má mezi nejoblíbenějšími žánry devět procent návštěvníků divadla a loutkové divadlo osm procent.

Jsou ale patrné rozdíly u jednotlivých věkových skupin. Pohybové žánry jako balet a další zařadili ve větší míře mezi své nejoblíbenější nejmladší respondenti oproti starším, obliba činohry naopak s věkem stoupá. Opera/opereta je zhruba stejně oblíbená u nejmladší i nejstarší věkové skupiny, u té střední (35–54 let) naopak pozorujeme mírný propad.

Průzkum také zjišťoval, jak se návštěvníci staví k výběru oblečení, když jdou do divadla. Největší část (41 %) se shodla na tom, že do divadla volí méně formální oblečení, ale zároveň jim záleží na tom, aby vypadali upraveně. Velmi formálně a s důrazem na upravený vzhled je do divadla zvyklých chodit 26 procent respondentů. Pouhá tři procenta se do divadla oblékají čistě neformálně a dvě procenta oblečení vůbec neřeší.

U lidí, kteří navštěvují divadlo méně než jednou za rok, průzkum zjišťoval, proč nechodí častěji. Třetinu z nich divadlo obecně nezajímá, čtvrtinu odrazuje příliš vysoká cena představení. Pětina dotázaných ale pouze nemá doprovod a nechce do divadla chodit sama. Tento důvod zmiňovaly ve větší míře ženy. V častější návštěvě pak 16 procentům zabraňuje to, že v blízkosti žádné divadlo nemají.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)