Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Spotřebitelé chtějí podporovat značky, ale ty jim nedávají dost příležitostí

Fanoušci by byli, značky potenciál dostatečně nevyužívají, zjistil výzkum NMS Market Research pro Asociaci PR (APRA). Reprezentativní průzkum na 1002 spotřebitelích starších 15 let se zaměřil na jejich vazbu k oblíbeným značkám.

Letošní rok nabízí mimořádnou příležitost propojit sportovní fandovství s budováním fanouškovských komunit kolem obchodních značek. Třetina respondentů výzkumu se považuje za fanouška alespoň jedné značky a propojuje se s ní. Nejčastěji jde o značky oblečení, filmového průmyslu, kosmetiky, obuvi a hudebního průmyslu. Šesté místo obsadil sport. V průměru mají spotřebitelé šest oblíbených značek, nejvíce fanoušků se přihlásilo ke značkám Nike, Adidas, Samsung, Apple, Škoda a Puma. 

Spotřebitele je možné rozdělit do tří podobně velkých skupin. Aktivní fanoušky (32 %), kteří jsou ve vztahu k značkám velmi aktivní, sledují je na sociálních sítích a aktivně vyhledávají informace o nich. Při fandění značce jsou pro ně klíčové hodnoty, které vyznává a reprezentuje. Druhou skupinou jsou Pragmatici (39 %), pro které je cílem interakce se značkami především profit. Komunikují proto s nimi především pomocí členství ve věrnostních programech, registrací na e-shopech apod. Celkově mají Pragmatici méně oblíbených značek, než Aktivní fanoušci, a to maximálně pět. Častěji zmiňovali Lidl, který je znám svým věrnostním programem. Třetí skupinou jsou Spící fanoušci (29 %), kteří jsou ve vztahu k značkám velmi pasivní a zatím nemají zájem s nimi zůstávat v kontaktu.

Reklama
ČEZ

„Velký zájem o propojení se značkami byl vidět i u letošních mimořádných sportovních událostí,“ dodává k výzkumu Marek Hlavica, ředitel Asociace PR (APRA). „Vidíme to na nejrůznějších fan zónách a aktivitách partnerů proběhlých MS v hokeji nebo ME ve fotbalu. A stejně tomu nepochybně bude i při nadcházejících olympijských hrách.“

Ještě dál jdou některé značky vytvářením vlastních událostí pro fanoušky – známé jsou například masové pochody značky Avon nebo festival Harley Days.

Vedle zájmu spotřebitelů o navazování vztahů se značkami výzkum ale odhalil i to, že tomuto zájmu nejdou značky dostatečně naproti. „Dvě pětiny (42 %) spotřebitelů by se rádo propojilo s více značkami, kdyby jim nějaký způsob propojení nabízely, a 41 procent spotřebitelů deklaruje, že by bylo ještě aktivnějších v propojení se značkou, kdyby jim toho daná značka nabízela více,“ dodává Kamil Kunc z NMS Market Research. 

Nabízejí se přitom nejen sportovní, ale také kulturní, vědecké, osvětové a společenské aktivity, které mohou značky využívat ke komunikaci svých hodnot. Přitom právě sdílení stejných hodnot rozhoduje o udržení vztahu fanouška ke značce. „Fanoušci značky opouštějí nejen pokud poklesne kvalita zboží, ale často právě i proto, že značka podporuje něco, co není v souladu s hodnotami spotřebitele,“ vysvětluje Kunc. Z výzkumu zároveň vyplývá, že desetina spotřebitelů (10 %) už některou značku zavrhlo a přestalo být jejím fanouškem právě proto, že přestala naplňovat jejich očekávání. 

„Aktivní komunikace hodnot, promyšlený sponzoring podepřený aktivačními kampaněmi buduje mimořádně loajální spotřebitelskou základnu. To je důležité zejména v krizových obdobích, kdy zákazníci značky opouštějí. Ostatně i fandové oslovení výzkumem přiznali, že se na čas se svou oblíbenou značkou rozešli. Ale vrátili se. Protože se rozhodují srdcem,“ uzavírá Hlavica.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)