Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Češi tráví i v létě tři hodiny denně sledováním filmů, seriálů a sportu

I v létě tráví čeští diváci 15+ u televize přes 3 hodiny denně. Nejvíce sledují filmy a seriály, jejichž podíl roste, zatímco zpravodajské a zábavné pořady klesají.

Běžné stanice často reprízují, zatímco placené kanály nabízejí premiéry. Sledovanost letos ovlivňují i velké sportovní události jako Mistrovství Evropy ve fotbale a Letní olympijské hry.

Přestože televizní sledovanost klesá v letních měsících na nejnižší hodnoty v roce, tráví čeští televizní diváci ve věku 15+ sledováním televize v průměru přes 3 hodiny denně. Vyplývá to z oficiálních výsledků TV sledovanosti za červenec a srpen v předešlých dvou letech. „Nejvíce času tráví diváci sledováním televize v zimních měsících, kdy televizní sledovanost překračuje 4 hodiny denně. V červenci a srpnu, kdy je teplé počasí a lidé čerpají dovolenou, je to samozřejmě méně. Tři hodiny je však stále velmi vysoké číslo,“ upozorňuje Pavel Müller, „head of research & marketing“ ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic.

Reklama
ČEZ

I přes nižší čísla televizní sledovanosti v červenci a srpnu zůstává chování českých televizních diváků podobné jako v jiném období v průběhu roku – televizní sledovanost je od pondělí do pátku vyrovnaná, roste o víkendu, zejména v neděli. Také večerní prime time zůstává stejný – nejvíce diváků sleduje televizi od sedmé do jedenácté hodiny večerní. „Televize je jedním z hlavních společníků pro trávení volného času i během letních prázdnin. V neděli, tradičně nejsledovanějším dni v týdnu, tráví čeští televizní diváci ve věku 15+ u obrazovek během dvou prázdninových měsíců v průměru přes 3,5 hodiny,“ přibližuje Pavel Müller. 

Létu pravidelně vládnou filmy a seriály, letos také sport 

A co sledují čeští televizní diváci v průběhu letních prázdnin nejčastěji? Jsou to filmy a seriály – připadá na ně 47 procent veškerého času, který diváci ve věku 15+ tráví sledováním televize. „Filmy a seriály jsou nejsledovanějším programovým žánrem celoročně, během července a srpna ovšem jejich podíl na celkové sledovanosti roste,“ tvrdí Pavel Müller. Naopak podle výsledků sledovanosti za poslední dva roky během letních prázdnin klesá podíl času věnovaného sledování zábavných pořadů typu reality show a také zpravodajských pořadů.

Ačkoliv je zájem o filmy a seriály nejen v průběhu letních prázdnin železným pravidlem, letos do televizní sledovanosti vstupují také významné sportovní svátky. V květnu to bylo Mistrovství světa v ledním hokeji, v červenci zase Mistrovství Evropy ve fotbale. „Velké sportovní události zásadně ovlivňují televizní sledovanost i seznam nejsledovanějších pořadů v roce,“ potvrzuje Pavel Müller a dodává, že zatímco sportovní pořady si v celoročním průměru ukrajují 5 procent z celkového času tráveného sledováním televize, za první polovinu letošního července to bylo 9 procent – právě z důvodu Eura 2024. „Na konci července navíc startují Letní olympijské hry v Paříži, které také promluví do celkové televizní sledovanosti.“

K letnímu programovému schématu přistupují placené kanály jinak

Vzhledem k nižší televizní sledovanosti nasazují kanály v průběhu července a srpna do svého vysílání pravidelně každý rok reprízy televizních pořadů – hlavními taháky bývají většinou seriály z vlastní produkce, případně zábavné pořady typu reality show a soutěží. Nechybí ani zahraniční filmy a seriály, řada titulů se na českých televizních stanicích objevuje pravidelně každé léto. „Český televizní divák je poměrně konzervativní. Podobně jako má Vánoce spojené s pohádkami a rodinnými filmy, v létě se těší na seriálové stálice,“ doplňuje Pavel Müller a dodává, že premiéry televizních pořadů jsou spojené s jarní a podzimní sezónou, kdy je televizní sledovanost vyšší a zároveň rostou investice do televizní reklamy.

Nasazování repríz během letních prázdnin ovšem není politikou všech televizních stanic. „Jiný přístup mají k letnímu programovému schématu zejména placené kanály, které se orientují na náročnějšího diváka a premiéry televizních pořadů mu nabízí právě i v průběhu letních měsíců,“ upozorňuje Pavel Müller s odkazem na televizní stanice z portfolia společnosti Atmedia. Příkladem může být dokumentární TV stanice Discovery Channel nebo lifestylová TV stanice TLC – oba kanály nabízí svým divákům v průběhu července a srpna premiérové řady několika seriálů, Discovery Channel navíc od 21. července také zcela novou dokumentární sérii Epicentrum bouře. Podobně ke svému letnímu programovému schématu přistupuje filmová TV stanice CANAL+ Action, která v průběhu letních prázdnin nabízí svým divákům premiéry filmů jako Včelař (2024), Ferrari (2023) nebo Jeden život (2023).


Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)