Reklama
Megaboard

IPTV či kabelovou televizi si platí více než polovina Čechů

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se v Česku drží na stabilní úrovni, dál však klesá podíl satelitní TV. Vyplývá to z aktuálního výzkumu Atmedia index.

V roce 2023 využívalo služeb placené televize celkem 56 procent diváků ve věku 15–69 let. Nejsilnější platformou je IPTV, která v posledních letech zvyšuje svůj podíl na úkor satelitní televize. „V loňském roce využívalo IPTV či kabelovou televizi 61 procent diváků placené televize, satelitní televizi pak zbylých 39 procent,“ přibližuje Pavel Müller, šéf výzkumu a marketingu ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic. Z výzkumu také vyplývá, že celé tři čtvrtiny trhu placené televize si mezi sebe rozdělují čtyři největší operátoři – Skylink, O2 TV, Vodafone TV a Magenta TV.

Exkluzivní sportovní obsah je velkou výhodou

„Časová flexibilita, bohatá nabídka videoobsahu a flexibilita umožňující více členům rodiny sledovat různé pořady ve stejný čas, takové jsou hlavní důvody využívání služeb operátorů placené televize,“ shrnuje Pavel Müller. Doplňuje, že televizní diváci využívají O2 TV, Vodafone TV, Magenta TV či jiné operátory placené televize především kvůli možnosti sledovat televizní pořady zpětně bez ohledu na původní čas vysílání – konkrétně to udává 41 procent diváků, kteří v loňském roce využívali satelitní nebo kabelovou TV či IPTV. Hned v závěsu je s 38 procenty možnost sledovat televizní stanice, které nejsou dostupné v pozemním digitálním vysílání. Třetím nejčastěji uváděným důvodem, ke kterému se hlásí 28 procent diváků s placenou televizí, je možnost sledovat televizi na více zařízeních současně, například na PC, tabletu nebo mobilu.

K méně často uváděným důvodům využívání placené televize patří také možnost sledovat televizní stanice v HD kvalitě nebo přístup k videoobsahu, který nenabízí televizní stanice v lineárním vysílání – zpravidla jde o filmy a seriály dostupné v různých videotékách. „Pro každého šestého uživatele placené televize je také důležitá unikátní a exkluzivní nabídka sportovního obsahu,“ přibližuje Pavel Müller s tím, že právě sportovní obsah se v posledních letech stává konkurenční výhodou a výkladní skříní služeb operátorů placené televize, přičemž někteří z nich nabízí svým zákazníkům i přes dvacet sportovních televizních stanic.

Češi utrácí za placenou televizi čtyři stovky měsíčně

Výzkum Atmedia index také dlouhodobě sleduje průměrné měsíční výdaje na placenou televizi. V druhé polovině loňského roku utráceli Češi za služby operátorů placené televize v průměru 395 Kč měsíčně, což je o jednotky korun více v porovnání se stejným obdobím roku 2022. „Přestože lze placenou televizi dnes pořídit za nižší stovky korun měsíčně, je cena jedním z hlavních důvodů, proč 44 procent televizních diváků ve věku 15–69 let sleduje pouze televizní stanice dostupné v pozemním digitálním vysílání,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jedna třetina těchto diváků považuje placenou televizi za drahou. Téměř jedna polovina diváků, kteří nevyužívají placenou televizi, za ni jednoduše nechce platit vůbec.

Nejčastěji uváděným důvodem pro nevyužívání placené televize ovšem dlouhodobě zůstává spokojenost s nabídkou televizních stanic dostupných v terestrickém vysílání. „Čeští diváci mohou bezplatně sledovat desítky televizních stanic, jen do oficiálního měření televizní sledovanosti jich je zapojeno téměř čtyřicet,“ upozorňuje Pavel Müller s tím, že terestrické vysílání má v České republice dlouhodobě silnou pozici, což se v příštích letech pravděpodobně nijak nezmění.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále