Téměř třetina Čechů jí aspoň několikrát za měsíc ve fast foodu, nejčastěji je navštěvují na oběd a loňský vstup řetězce Popeyes na český trh zaznamenalo 36 procent dotázaných. To jsou vybrané výsledky čerstvého výzkumu agentury ResSolution Group.
Šetření proběhlo ve dvou vlnách na podzim 2023 a začátkem roku 2024 a zúčastnila se ho pětistovka, respektive tisícovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.
Alespoň několikrát za měsíc zavítají do restaurace či bistra s rychlým občerstvením tři z deseti Čechů. Když si ale toto průměrné číslo rozebereme například z pohledu věkových skupin, zjistíme, že u mladších ročníků (15–34 let věku) podíl dosahuje 53 procent. Naopak lidé starší 45 let se ve fast foodech stravují několikrát měsíčně a častěji jen ve 14 procentech případů. Jednou za měsíc tam zajde průměrně 17 procent dotázaných. Vysoké procento lidí (43 %) se v těchto zařízeních stravuje méně často než jednou za měsíc.
Co ve fast foodech jíme a proč?
Nejčastěji se respondenti stavují ve fast foodu na oběd (ten vede u 56 procent z těch, kteří navštěvují tato zařízení aspoň někdy). Na druhém místě jsou svačiny a nejrůznější pochoutky, na třetím večeře a až daleko za nimi snídaně.
Obvyklým důvodem ke stravování ve fast food restauracích či bistrech je pro respondenty spontánní zastavení – tedy jdou například zrovna okolo a mají hlad nebo chuť na některé z jídel (43 %). Silnější je tento důvod pro ženy než pro muže. Srovnatelně zásadní je ale rychlý servis (42 %), který zase naopak častěji zmiňovali muži. Necelá čtvrtina dále zmínila, že jde o jakousi záruku známého jídla (například během cestování) a pětina uvedla dostupnost těchto zařízení, tedy mají je v blízkosti domova nebo práce.
Zmiňovaná negativa fast foodů
Že se lidé ve fast foodech stravují, ale ještě neznamená, že si neuvědomují jejich stinné stránky – přesněji 84 procent u nich určité minusy vnímá, přičemž mezi mladými respondenty je to dokonce 96 procent. Více než polovina návštěvníků z řad dotazovaných uvedla jako negativum nezdravé jídlo. Třetina dále zmínila vysoké ceny těchto restaurací a bister. Okolo čtvrtiny dotázaných se shodlo ještě na nekvalitním, respektive nehodnotném jídle, velkém množství lidí, kteří tam chodí, a vysoké produkci odpadů.
Nejoblíbenější řetězce a vstup Popeyes na český trh
V neposlední řadě se autoři výzkumu podívali na oblibu jednotlivých řetězců rychlého občerstvení. O první místo už tradičně bojují McDonald’s (37 %) a KFC (35 %). Kdo má mezi těmito dvěma více jasno, jsou respondenti ve věku 15–44 let, u kterých vede McDonald’s s náskokem. Naopak KFC je na prvním místě u skupiny nad 45 let. Na třetí pozici, i když daleko za americkými řetězci, je občerstvení Döner Kebab (17 %) a na čtvrté pak Bageterie Boulevard (13 %) – oba přitom výrazně častěji zmiňovali mladší respondenti. Na pátém místě je pak Globus restaurace, kterou zmínilo jako svoji nejoblíbenější 11 procent dotázaných.
Na český trh v minulém roce vstoupil další americký fast food řetězec Popeyes. Příchod řetězce zaznamenalo podle výzkumu ResSolution Group 36 procent dotázaných, výrazně častěji obyvatelé Prahy a středních Čech a také respondenti ve věku 15–34 let (55 %), přičemž informovanost s vyšším věkem klesá. Popeyes se však zatím nestihl probojovat na významnější pozici mezi oblíbenými fast foody, a to dokonce ani mezi Pražáky: za svůj nejoblíbenější ho označilo jen 0,4 procenta respondentů (resp. 0,3 % v případě Prahy).
Reklama v oblasti fast foodů
Data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen ukazují, že největším inzerentem segmentu fast foodů byl v loňském roce McDonald’s – s inzercí v hodnotě necelých 638 milionů korun v ceníkových cenách. V těsném závěsu bylo KFC s objemem reklamy za necelých 607 milionů. Reklama třetího Burger Kingu měla hodnotu přes 57 milionů korun.