Mladší teenageři ve velkém sledují videa na malých obrazovkách, rádi je sdílejí i komentují

Studie „Děti a nová média 2023“ od ResSOLUTION Group a Nielsen zkoumá vliv nových technologií na život dětí. Věnuje se čtyřem oblastem: volnému času, médiím, vzdělávání a wellbeingu. Data byla sbírána online od 1 504 dětí ve věku 6–15 let a doplněna deseti individuálními a osmi etnografickými rozhovory.

Moderní technologie a sociální sítě jsou u dětí běžné. Například šedesát osm procent dětí ve věku 12–13 let denně elektronicky komunikuje s kamarády. Tato věková skupina preferuje sledování videí na menších zařízeních, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky (osmdesát procent alespoň jednou týdně) oproti televizi (sedmdesát procent alespoň jednou týdně).

„Výběr mediální aktivity a zařízení, které k ní dítě využije, závisí kromě jeho nálady i na množství času, který na ni dítě má a také na tom, kde se zrovna nachází. Pokud jsou děti mimo domov, nebo mají málo času, využívají smartphone k jakékoliv aktivitě včetně sledování videí. Videa na sociálních sítích jsou na smartphone sledována téměř vždy,“ komentuje výstupy Hana Friedlaenderová z Nielsen. Nejpopulárnější sociální sítí mezi dvanácti a třináctiletými je TikTok, specializovaný na krátká vertikální videa.

Věk 12–13 let také přináší změnu v roli konzumentů videa. Třiasedmdesát procent dětí opakovaně sleduje oblíbená videa. Čtyřicet tři procent sdílí videa s kamarády a téměř třetina komentuje nebo hodnotí videa na platformách jako YouTube nebo TikTok.

V hraní elektronických her je zájem silnější u chlapců než u dívek. Denně hraje padesát čtyři procent chlapců ve věku 12–13 let a třicet jedna procent dívek. Oblíbené jsou kreativní nebo edukativní hry jako Minecraft (57 %), multiplayer hry (52 %) a střílečky (43 %).

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia