Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nedokážeme řídit, co neumíme změřit

Žijeme v době datové, umíme ale s daty efektivně pracovat, vyhodnocovat je a optimalizovat podle nich práci?

B2B marketing se v současné době potýká zejména se třemi hlavními problémy. Kvůli dlouhé a komplikované cestě klienta a specifickému rozhodovacímu procesu většina marketérů nedokáže měřit a sledovat aktivitu mezi jednotlivými fázemi nákupu. Jinými slovy, neumí si propojit činnost, díky které klient o jejich firmě slyšel poprvé, s jednotlivými momenty, které ovlivnily jeho rozhodování, až k momentu nákupu. Studie 2022 Marketing Measurement & Attribution Survey ukázala, že s tím má problém 51 procent B2B marketérů.

90 %
B2B marketérů si myslí, že má v práci s daty mezery
51 %
neumí měřit a sledovat aktivitu mezi jednotlivými fázemi nákupu
45 %
B2B marketérů neumí měřit dopad jednotlivých kanálů a kampaní

Dalším častým problémem je výpočet návratnosti investic (ROI) jednotlivých kanálů. Marketér sice vidí, kolik lidí přišlo na web společnosti díky bannerové kampani. Často však nedokáže říct, kolik daná aktivita přinesla obratově. Příkladem mohou být i kampaně firem na sociálních sítích — leady, které chodí z LinkedInu, jsou sice dražší než ty z Facebooku, pokud ale společnosti udělají analýzu jejich kvality, zjistí, že potenciálním klientům z LinkedInu prodají produkty či služby s desetkrát vyšší mírou úspěšnosti.

Reklama
Know

V neposlední řadě pak velká část marketérů nedokáže spojovat a analyzovat data napříč jednotlivými aplikacemi a platformami. Je to dáno hlavně jejich širokým a nepropojeným portfoliem.

Proč jsou data vůbec důležitá?

Na marketing se často nenahlíží jako na investici, ale jako na náklad právě kvůli tomu, že není schopný poukázat na obrat, který díky němu firma získala.

Přestaňte měřit „lajky“ a prokliky. Spočítejte si návratnost investic jednotlivých kanálů a kampaní. Ukážete díky tomu lépe práci marketingu, své rozpočty začnete utrácet efektivněji a optimalizovat budete na základě reálných čísel.

Život nám usnadňují aplikace

V Imperu vyvinutý nástroj Leady ukáže, které konkrétní firmy navštívily vaši webovou stránku a co si tam prohlížely. Z návštěvníků vašich webových stránek totiž 96 procent po sobě nezanechá žádný kontakt, díky Leadům je ale můžete snadno oslovit. O těchto společnostech jsou k dispozici nejen základní údaje jako IČO, obrat, počet zaměstnanců, obor a veřejné kontakty, ale také propojení s LinkedInem.

V Česku a na Slovensku už Leady používají zejména jako obchodní nástroj tisícovky firem. Široké využití mají i pro marketing.

Leady pro marketing

Sledováním UTM parametrů v Leadech získáte cenná data pro optimalizaci i vyhodnocování kampaní. UTM parametry jsou tagy, které mohou být přidány do URL adresy. Přidání těchto parametrů nezmění funkci odkazu, ale poskytne vám mnoho užitečných dat, která lze využít pro analýzu toho, odkud vaši zákazníci přicházejí. Všechny tyto informace lze poté přečíst nejen v Google Analytics, ale také v Leadech.

Uvidíte, jaké firmy přišly na váš web a jak se na něm chovaly. Zajímaly se o vaše produkty, snažily se ověřit kredibilitu firmy, nebo chtěly vidět rovnou kontakty? Široká škála filtrů ukáže, zda jsou vaše kampaně dobře zacílené a zda přivádějí to správné publikum. Automaticky lze identifikovat a označit návštěvu nejen cílové skupiny, ale také stávajících klientů nebo konkurence.

Leady a Google Analytics

Propojením s Leady obohatíte Google Analytics o užitečné informace v podobě obratu, počtu zaměstnanců, hlavního i vedlejšího oboru a IČO. Tam ale využití nekončí.

Jsou vaše cílovka například firmy s obratem vyšším než půl miliardy ročně a s více než sty zaměstnanci? V Google Analytics si jednoduše vytvoříte publika se zvolenými parametry, ty se vám následně propíšou do Google Ads. Remarketingem pak zasáhnete jen ty firmy, které spadají do vaší cílové skupiny.

Podobně funguje i remarketing na Facebooku. Díky propojení Leadů s Facebook Pixelem můžete při nastavení reklamy rovnou tvořit publika s přesně danými parametry.

Nový pohled na váš web

Získaná data ale můžeme použít i pro pohled na váš marketing a na váš byznys s ještě větším odstupem. Jak to myslím? Všechna data, která v aplikaci Leady najdete, si můžete vyexportovat a udělat si z nich přehlednou analýzu a grafy. Srovnáte si tak, kdo chodí na váš web oproti tomu, kdo jsou vaši klienti. Pokud jsou tyto dvě skupiny odlišné, možná je na čase změnit přístup, nebo se zamyslet nad definicí vaší cílové skupiny. Díky práci se štítky můžete srovnávat, v čem se liší chování těch, kdo u vás nakoupili, a těch, kdo z webu odešli bez jakékoliv akce.

Zkrátka a dobře — lepší pochopení zákazníka znamená efektivnější marketingovou strategii.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)