Nejčastěji zmiňovaní kandidáti, média, která o nich píší, ale i typ sentimentu. To vše nabízí web nového projektu Mediální obraz, který přináší nejucelenější přehled mediální stopy jednotlivých prezidentských kandidátů a poskytuje otevřená data pro jakoukoli instituci nebo širokou veřejnost.
O nejzajímavějších přehledech bude informovat i na svém twitterovém profilu. Za projektem stojí Monitora Media, služba pro monitoring médií a sociálních sítí v Česku.
Jak si stojí jednotliví kandidáti v médiích
Za posledních 14 dní česká média věnují svou pozornost především jednomu prezidentskému kandidátovi. Je jím Andrej Babiš, který získal třetinu všech zmínek v online, tištěných, ale i televizních a rozhlasových médiích. Významný podíl na tomto výsledku má několik faktorů. Na rozdíl od ostatních oznámil Andrej Babiš svou kandidaturu v nedávné době a vyhlášení dlouho očekávaného kandidáta ANO na sebe strhlo pozornost celého mediální prostoru v České republice. Jako předseda největšího opozičního hnutí je často zmiňován i v rámci jiných událostí, než je prezidentská volba, což mu dává náskok v mediální prezenci před ostatními politicky méně exponovanými kandidáty.
Druhým nejzmiňovanějším kandidátem je Petr Pavel se 14 procent. Počet zmínek Andreje Babiše je v absolutních číslech 1,3krát vyšší. Za tímto rozdílem může stát i mírné utlumení komunikace a veřejných vystoupení ze strany Petra Pavla v posledních týdnech. Přes deseti procent hranici se ještě dostala Danuše Nerudová s 12,5 procenty a Pavel Fišer s deseti procenty zmínek ve všech médiích. Tyto výsledky kopírují i volební preference jednotlivých kandidátů ve volebních průzkumech. Mezi šestici nejzmiňovanějších kandidátů na prezidenta patří ještě Josef Středula a Marek Hilšer. Až sedmým nejvíce zmiňovaným kandidátem na prezidenta je Karel Janeček, který svou kampaň startoval mezi prvními.
O kandidátech nejaktivněji informují online média, vede iDnes.cz
Nejaktivnějším médiem, které o jednotlivých prezidentských kandidátech informuje, je zpravodajský server iDnes.cz. Čtyřem nejmedializovanějších, a zároveň v průzkumech volebních preferencí nejvýše postaveným, prezidentským kandidátům se věnuje o třetinu více než další média. Druhé v pořadí jsou parlamentnilisty.cz, které následují Seznamzpravy.cz, webové zpravodajství CNN Prima News, novinky.cz a lidovky.cz. Čím méně o jednotlivých kandidátech média píší, tím se snižují rozdíly. U Marka Hilšera nebo Josefa Středuly to nejsou desítky a stovky zmínek jako u mediálně populárnějších kandidátů, ale jednotky a pořadí se tak každodenně mění.
Rozdělení mixu médií podle jejich typu vyznívá téměř totožně pro všechny kandidáty. U každého z nich pokrývají online média necelých 60 procent všech mediálních zmínek. Televize, rozhlas i tisk se pohybují okolo hranice 10 až 15 procent a cca pět procent publicity pokrývají podcasty. Z tohoto vzorce vybočuje Pavel Fischer, u kterého podíl zmínek v podcastech je 1,5 procenta a zbytek dohání právě tradiční média. V podobě rozhlasu, televize a tisku.
Převaha na sociálních sítích
Vyhlášení prezidentské kandidatury Andreje Babiše rezonovalo nejen v médiích, ale i na sociálních sítích, které jsou pro předsedu ANO využívaným kanálem komunikace s voliči. To dokazuje i téměř 250 tisíc sledujících na jeho facebookové stránce, což je skoro o 200 tisíc více než u ostatních kandidátů. I díky tomu si Andrej Babiš drží téměř 70procentní podíl. S velkým odstupem a 12 procenty ze všech zmínek je za ním Petr Pavel a s 11 procenty drží dvoucifernou hodnotu Danuše Nerudová. Dohromady si tak ukusují přes 90 procent prostoru sociálních sítí. Technologicky se profilující Karel Janeček si z celkového koláče zastoupení svého jména na sociálních sítích ukousl pouze půl procenta.
Nová služba Mediální obraz
Mediální obraz je unikátním projektem, který na svém webu poskytuje reálná otevřená data o mediálním prostoru prezidentských kandidátů. Každý si tak může jednoduše zjistit, jak často a s jakým podílem oproti ostatním jsou jednotliví kandidáti zmiňováni v českých médiích, a pomocí jednoho kliknutí porovnávat kandidáty mezi sebou.
Součástí metrik je i rozšířené srovnání šesti nejzmiňovanějších kandidátů, které zahrnuje to, s jakým sentimentem jsou v médiích prezentováni, přehled zmínek o nich v jednotlivých typech médií i jak si stojí v počtu zmínek na sociálních sítích. Tento přehled šesti nejvíce zmiňovaných kandidátů přináší i pořadí deseti médií, která je nejčastěji zmiňují, klíčových slov, která se ve spojení s nimi nejvíce objevují a přehled 40 nejčtenějších článků spojovaných s jejich osobou. Veškerá data jsou uváděna v rozsahu posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut.
Za projektem otevřených mediálních dat o kandidátech stojí Monitora Media, technologický lídr v poskytování monitoringu médií a sociálních sítí v Česku. „Po deseti letech nás všechny čeká velká změna v podobě nového prezidenta a stejně jako celá česká společnost vnímáme tuto událost i my v Monitoře. Rozhodli jsme se proto zapojit s tím, co umíme nejlépe, a nabídnout široké veřejnosti naše otevřená data a možnost podívat se na prezidentskou volbu i trochu jinou optikou. Závěry si však musí každý udělat sám, protože projekt Mediálního obrazu si neklade za cíl hodnotit vystoupení jednotlivých kandidátů, ani jejich prezentaci v mediálním prostoru,“ říká Tomáš Berger CEO Monitora Media.