Na každoroční setkání klíčových hráčů obchodního trhu dorazil rekordní počet účastníků, na třídenní akci je přihlášeno 1200 lidí.
Celkem 85 řečníků a 1200 účastníků hostí tento týden Retail Summit 2023, třídenní akce pořádaná Blue Events a Svazem obchodu a cestovního ruchu. Hlavním tématem ročníku je sázka na změnu. Hlavní program probíhá ve středu 29. března, den předtím ho doplnily specializované workshopy či networking, ve čtvrtek 30. března bude pokračovat šesticí specializovaných diskuzních panelů.
„Většina firem má extrémně krátkozraký pohled na budoucnost. Často si ji pouze odvozují od toho, jak vypadá jejich dnešek s tím, že budoucnost bude přibližně stejná,“ říká hlavní řečník konference Peter Hinssen, známý odborník na inovace a poradce mnoha firem. Společnosti by se podle něj měly více zabývat dlouhodobým plánováním a vizemi. Inovace by ale měly nejen sledovat a zkoušet, ale také jim dát prostor pro škálování napříč svojí organizací za podpory perfektních procesů. Nejlepší předpoklady podle Hinssena mají k takovým změnám nejen dravé startupy, ale stejně tak i zavedené firmy, jako například americký řetězec Walmart.
Když některé firmy nenapadá, co a jak inovovat, měly by se nejen jejich šéfové obrátit na své děti. „Děti poskytují ten nejlepší vhled do budoucnosti, navíc i nejlevnější, protože vám to řeknou zadarmo,“ prohlásil Hinssen a publikum rozesmál historkou se svým devatenáctiletým synem, který s otcem odmítá telefonovat. Zároveň v prezentaci ukázal, že nastupující generace komunikuje prostřednictvím hovorů přes telefon nebo prostřednictvím e-mailů naprosto minimálně. I to je něco, na co by se ostatně firmy měly připravovat. Doplnil také, že jestliže ve zkratce IT dříve mívalo výrazně větší význam T, tedy technologie, dnes a do budoucna to bude I, tedy informace, jejich získávání, vyhodnocování a rozhodování se na jejich základě.
Změny společenské i civilizační
Hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte David Marek během svého vystoupení poukázal na neveselý stav české ekonomiky, který mimo jiné zapříčinili i populistické vládní kroky z let 2017 a 2018, a uvedl, že nás všechny čekají těžké roky. Dál se bude bojovat se stagnující ekonomikou, vysokou inflací a napnutým trhem práce. „Nechtěl jsem, aby mé vystoupení vyznělo negativně, ale je třeba si říkat věci na rovinu, abychom na problémech mohli začít pracovat, příští rok snad budu moci mluvit pozitivněji,“ prohlásil Marek na závěr své přednášky.
Podobně jako David Marek, chtěl publikum plného sálu Kongresového centra pozitivně motivovat i archeolog a egyptolog Miroslav Bárta, jehož vystoupení se stáčelo ke konci různých civilizací v lidských dějinách. „Zajímavé je, že nekončí kvůli vnějším vlivům, spíše by se dalo říci, že páchají sebevraždy,“ prohlásil, ale dodal ještě, že zánik určitého typu civilizace často neznamená úplný konec, spíše jde o „transformaci, která ale hodně bolí“.
V aktuální době má podle něj vyspělá civilizace oproti historii obrovské množství technologií a hlavně informací, které jí umožňují krize pochopit, diagnostikovat je, řešit jejich příčiny a najít lepší cesty. „Záleží na tom, kdo přijme odpovědnost a postaví se za dlouhodobé změny a ne jenom krátkodobá řešení,“ uzavřel Bárta s tím, že by dlouhodobé změny ve firmách i společnosti měly stát na čtyřech pilířích – vzdělanosti, hodnotách, vizích a leadershipu. Zmínil také, že místo politického vedení, by se jich mohl ujmout vědecký a technologický leadership.
Investice retailu
Také evropský retail je na prahu změn, do konce roku 2030 by měl investovat až 1,6 procenta svých příjmů do oblasti digitalizace, rozvoje talentů a udržitelnosti, aby si udržel svoji konkurenceschopnost. Podle konzervativních scénářů to znamená až 315 miliard eur investic, podle optimistických dokonce dvojnásobek. Digitalizace bude pro retail znamenat kompletní upgrade IT systémů, ochrany dat a automatizace, ale také masivní investice do analytiky a AI, podporu in-store technologií a řízení skladů. Připravenost na změny ukázali v programu mimo jiné šéfové řetězců Tesco, Kaufland a Billa.
„Zákazník se stále rychleji adaptuje na digitální prodejní kanály a bude očekávat mnohem intenzivnější propojení on-line a osobní interakce. Automatizace je šancí k prudkému zvýšení produktivity,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident EuroCommerce.
Na konferenci rovněž zaznělo, že pokud má retail dostát svým závazkům v udržitelnosti a cirkularitě, musí vytvořit vlastní infrastruktury ke sběru a opakovanému využití materiálů a výrazně snižovat spotřebu energie, včetně nových konceptů prodejen. Pro odpovědné chování musí retail získat jak zákazníky, tak své dodavatele. Jako silné společné téma mu přitom bude sloužit apel na zdravou spotřebu. Potřeba nových dovedností a vzdělávání bude znamenat, že tréninkem bude muset projít až polovina zaměstnanců ročně.
Na Retail Summitu rovněž proběhne ve středu 29. večer vyhlášení vítězů jubilejního 20. ročníku soutěže Mastercard Obchodník roku, stejně tak bude uděleno ocenění O2 Digital Retailer. Během akce své produkty a služby přímo v prostorách centra předvedlo 65 komerčních partnerů v čele se společnostmi Plzeňský Prazdroj, Czech Promotion a Mastercard. Další v pořadí 30. ročník Retail Summitu se bude konat ve dnech 25.–27. března 2024.