Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci června 2022 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních. Oblibu retail parků, která nastartovala již v předcovidové době, dokládají dva dokončené projekty v prvním pololetí 2022 a další jsou aktuálně ve výstavbě.
Retail parky konkurují nákupním centrům zejména skladbou nájemců zaměřených převážně na každodenní nakupování. Důležitou součást maloobchodního trhu v Praze tvoří nákupní třídy, jejichž atraktivitu v tomto pololetí potvrdil příchod několika známých mezinárodních značek na český trh.
Ke konci června 2022 činila nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice téměř 3,97 mil. m². Z celkového objemu ploch tvoří nákupní centra zhruba 67 %, retail parky 31 % a zbylá 2 % tvoří outlety. Za posledních pět let vzrostl podíl retail parků o 5 %.
V průběhu prvního pololetí 2022 přibylo na maloobchodní trh 19 500 m². Největším dokončeným projektem v tomto pololetí bylo Obchodní centrum Řepy s celkovou prodejní plochou 14 500 m². Centrum prošlo během posledních dvou let rozsáhlou modernizací a částečným rozšířením. Dále byl dokončen Retail park Milevsko (4 000 m²) s devíti obchodními jednotkami a slavnostního otevření se také dočkal Retail park Bílovec (1 000 m²) se čtyřmi jednotkami.
Tomáš Novotný, analytik v oddělení výzkumu trhu, JLL, komentuje: „U obchodních center se nyní spíše modernizuje, či rozšiřuje. Většina českých měst je již saturovaná. Nové projekty se až na pár výjimek pozastavily. Jednou z nich je Galerie Pernerka, jejíž první část by měla začít růst ještě v letošním roce. Půjde o multifunkčního obchodní centrum, které kromě nakupování nabídne kancelářské prostory, zdravotnické zařízení, byty a hotel s wellness a společenským sálem.“
Ve výstavbě se aktuálně nachází 52 300 m² maloobchodních ploch ve 12 projektech, z nichž 31 200 m² by mělo být dokončeno ještě tento rok. Z 12 rozestavěných retailových projektů tvoří retail parky 75 %. Oblíbenost retail parků potvrzují zároveň projekty, které budou do konce roku ještě dokončeny, jako například retailový park S1 Center Plzeň (12 000 m²) nebo OC Koksovna (4 000 m²) v Ostravě.
„Zájem o nové retail parky nepolevuje a to jak ze strany developerů a nájemců, tak i ze strany investorů. Skladbou nájemců jsou retail parky a menší obchodní centra zaměřeny na každodenní nakupování a jsou tak více odolné vůči oslabující kupní síle, než je to v případě větších obchodních center. Větší obchodní centra budou čím dál více sloužit zážitkům, zábavě a jako místo pro setkávání. Problém mohou mít středně velká obchodní centra, která budou muset najít způsob, jak přilákat zákazníky.“, dodává Martin Stričko, senior analytik investičního oddělení, JLL.
Největší maloobchodní trh v České republice představuje hlavní město Praha, jehož maloobchodní plocha dosáhla v polovině června 2022 téměř 1,1 mil. m², což je 27 % celkové maloobchodní plochy v České republice. Téměř 87 % maloobchodních ploch v Praze tvoří nákupní centra, podíl retail parků představuje 9 % a outletová centra se podílí zbylými 4 %.
Neméně důležitou součástí pražského maloobchodního trhu jsou také nákupní třídy. Mezi nejvýznamější nákupní třídy v Praze patří Pařížská ulice, ulice Na Příkopě a Václavské náměstí. Ulice Na Příkopě spolu s Václavským náměstím tvoří hlavní nákupní osu centra Prahy. Mezi hlavní nájemce patří např. Desigual, Hamley’s, C&A, H&M, Van Graaf, Marks & Spencer, Gant, Reserved nebo od loňského roku Primark. Oproti tomu Pařížská ulice je domovem luxusních značek jako například Cartier, Christian Dior, Fendi, Gucci, Prada, Louis Vuitton, Chanel a další.
Nejvyšší dosahované nájemné na nákupních třídách se aktuálně pohybuje mezi 180-200 EUR/m²/měsíc. Pro porovnání, nejvyšší dosahované nájemné pro špičková nákupní centra dosahuje přibližně 140-160 EUR/m²/měsíc.
Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí pro Českou republiku, JLL: „Pražské nákupní třídy byly ze značné části závislé na zahraniční klientele. S příchodem pandemie a omezením mezinárodního turismu klesla jejich návštěvnost. Někteří obchodníci byli nuceni své obchody zavřít, což však na druhou stranu umožnilo na ně proniknout novým značkám včetně domácích jako například obchodu s obuví Vasky. Většina si však svoji lokalitu udržela, jelikož věří, že se turisté vrátí. Poptávka po prostorech byla v posledních měsících slabší, ale Praha je i pro mezinárodní značky stále atraktivní. S postupným návratem turismu do našeho hlavního města ještě v letošním roce očekáváme, že by opět mohla začít růst výše nájemného.“
Jedním z nejvýznamnějších vstupů na český maloobchodní trh patří beze sporu značka Chanel, která si letos v červnu otevřela luxusní butik v Pařížské ulici, na jejímž příchodu se spolupodílela JLL. Na Pařížskou ulici kromě Chanelu zamířila také španělská módní společnost Balenciaga. Celkem za 1. pololetí 2022 vstoupilo do České republiky 15 nových značek.