Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Polámaná rychlokuřata. Otřesné záběry ukazují, jak se v Česku chovají kuřata na maso

Kuřata, která stěží unesou vlastní nohy a pod náporem mohutných těl se jim lámou kosti. Často umírají hladem či žízní. Takhle to podle záběrů zveřejněných na sociálních sítích spolku OBRAZ – Obránci zvířat vypadá v standardních českých chovech kuřat na maso. 

Snímky pocházejí ze tří farem v České republice – Blšan u Loun, Dubějovic a Lán. Obránci zvířat v nové kampani Rychlokuřata upozorňují na utrpení kuřat, která se vlivem šlechtění zvětšila za posledních 50 let čtyřnásobně. OBRAZ vyzývá supermarkety a další firmy, aby přestaly prodávat maso z přešlechtěných kuřat.

V České republice se ročně odchová asi 140 milionů kuřat na maso a naprostá většina z nich jsou tzv. rychle rostoucí plemena neboli rychlokuřata. Jsou vyšlechtěna tak, aby dorostla co nejrychleji a do co největších objemů svalstva s vynaložením minimálních nákladů. Podle listu The Economist v roce 1957 vážilo 56 dní staré kuře necelé kilo, v roce 2005 se váha stejně starých kuřat pohybovala kolem čtyř kilogramů.

Reklama
MMcite

„Šlechtění udělalo z kuřat naprosté mrzáky. Z malého roztomilého kuřátka se kvůli přešlechtění stane během pěti týdnů více jak dvoukilové monstrum, které sotva unese vlastní tělo. Pod náporem svalstva se jim lámou nohy, a mnohdy pak nezvládnou ani dojít k potravě a umírají hladem nebo žízní. Jde o systémové týrání zvířat, před kterým už nemůžeme zavírat oči,“ popisuje chovy kuřat vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.

Jinde v Evropě už se podmínky chovu mění k lepšímu. Obchodní řetězce a další firmy přijímají tzv. European Chicken Commitment (ECC), který stanovuje vyšší standardy pro chov kuřat. Jde zejména o závazek využívat výhradně plemena, která rostou pomaleji a mají přirozenější vývoj. V České republice se k vyšším evropským standardům zatím žádný řetězec nezavázal.

„Ve Francii, Německu nebo třeba i Polsku supermarkety přestávají podporovat utrpení rychlokuřat a zavazují se k vyššímu standardu. Je na čase, aby tento krok následovali i zdejší obchodníci. Jsou to právě řetězce, které mají sílu ukončit toto obludné týrání zvířat tím, že začnou nový standard vyžadovat od svých dodavatelů. Vždyť právě závazek řetězců před čtyřmi roky vytvořil podmínky pro ukončení klecových chovů slepic. Teď je třeba znovu konat,“ komentuje situaci Trojan.

Možnost vyjádřit nesouhlas se špatnými životními podmínkami ve velkochovech mají lidé na webových stránkách kampaně www.rychlokurata.cz. Na webu si mohou prohlédnout fotografie z českých chovů a dozvědět se více o podmínkách, které ve velkochovech panují.

Ke kampani se připojují známé osobnosti

Ke kampani se od zveřejnění připojuje řada známých osobností a influencerů. Na svých sociálních sítích zveřejnili videa na podporu kampaně třeba zpěvačka Marta Jandová, herci Hynek Čermák, Vladimír Polívka, Václav Neužil, herečky Jana Plodková, Olga Plojhar, Michaela Tomešová, Veronika Čermák Macková a influencerka Martina Třešňáková. Režisér Vít Klusák zase napsal výzvu na sociální sítě obchodního řetězce Lidl, zajímá se v ní o to, jestli plánuje řetězec skoncovat s prodejem rychlokuřat.

„Jste můj oblíbený supermarket a rád u vás nakupuji. Nedávno jsem se však seznámil s problematikou rychlokuřat a zaslechl, že tato kuřata běžně nabízíte. Určitě nechci ze svých peněz něco takového podporovat. Plánujete výhledově nahrazovat rychlokuřata za kuřata, co rostou o něco pomaleji, díky čemuž netrpí tolika zdravotními problémy?“ píše Klusák ve svém dotazu. Lidl v minulém týdnu spustil kampaň s Kapitánem Demo s videoklipem Hlas Lidlu cílícím na mladší populaci, která sbírala pozitivní ohlasy.

Herci Hynek Čermák s Vladimírem Polívkou natočili společné video, ve kterém Hynek Čermák píše obchodním řetězcům a vyzývá je, aby odstoupily od prodeje masa z rychle rostoucích plemen kuřat. „Jejich životní podmínky jsou absolutně nulový, podívej se. To přece není možný!“ komentuje chov rychlokuřat Čermák.

„Rychlokuře není kuře, co rychle běhá, je to kuře, které je tak geneticky modifikované, že se jeho tělo za pět týdnů dostane do obrovských rozměrů a není schopné normálního života. Když jsem se dozvěděla, že se toto děje každý den a v obrovském množství u nás v České republice, neváhala jsem ani chvíli, a za kuřata se postavila,“ vysvětluje herečka Jana Plodková svůj důvod, proč se zapojila do kampaně.

„Máme ohlasy od tisíců lidí, že jim na kuřatech skutečně záleží, nechali se slavnými osobnostmi inspirovat k činům a píší do obchodních řetězců. Nechtějí totiž ze svých peněženek podporovat utrpení zvířat. Teď je odpovědnost na obchodních řetězcích, aby na výzvu svých zákazníků reagovaly,“ komentuje situaci koordinátor kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)