Válka na Ukrajině po téměř pěti měsících eskaluje a vyhnala z domovů kolem šesti milionu lidí. Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) proto zveřejnil kampaň, která má upozornit na rodiny oddělené válkou.
Ukrajinští muži byli ze zákona nuceni zůstat v zemi, aby podpořili válečné úsilí, nebo aby sloužili při obraně země. Pouze ženám a dětem bylo dovoleno odejít a dostat se do sousedních zemí včetně Polska, Maďarska a Rumunska. Podle údajů UNHCR, které byly naposledy aktualizovány 5. července, opustilo Ukrajinu od února asi 5,65 milionu lidí, kteří hledali útočiště.
Kampaň od agentury OKTO, která běží ve Švédsku, tvoří film o hrdinech a venkovní kreativa. Jejím cílem je ukázat situaci, s níž se musely vypořádat rodiny, které uprchly ze země. Švédsko letos zatím přijalo přes 41 tisíc uprchlíků z Ukrajiny.
Kreativa s názvem „Nedoručeno“ se soustředí na textovou zprávu s prostým textem „Chybíš mi tati“, která není doručena a vzbuzuje úzkost kvůli obavám o nejhorší. 30sekundový film představuje dvě dospívající dívky, které stojí v noci na střeše a vzájemně se utěšují, když se neúspěšně pokusí poslat zprávu otci, zatímco OOOH instalace se zaměřuje výhradně na stejnou nedoručenou zprávu.
Film produkoval režisér Mats Udd v produkční společnosti Slutet är Nära. „V těchto pouhých dvou slovech je něco silného. Slova si obecně spojujeme s mizerným signálem nebo drobnou technickou poruchou. Ale v tomto kontextu to může znamenat to úplně nejhorší,“ dodal Nick Christiansen, kreativní ředitel agentury OKTO.
Kredity kampaně:
Copywriter – Emma KirschArt Director – Ellinor Ekström
Designer – Mikaela Källgren
Creative Director – Nick Christiansen
Project Lead – Astrid Wassén
Client Director – Emanuel Lantz
Strategist – Sebastian Elmblad
Director – Mats Udd
Executive Producer – Alexandros Bakos
Produktionsledare – Ciaradh Julin Kavanagh
DOP – Sara Dehlin
FAD – Marcus Camp
Post – Slutet Takeout
Offline – Anton Skott
Grade – Jonatan Qvist
Sound – Christian Baringe Sweden for UNHCR
Head of Communication – Ulrika Nilsdotter-Brühl
Head of Private Fundraising – Jenny Weville
Project Lead and PR – Ulrika Belin
Project Lead Fundraising – Erik Hjalmarsson
Editorial Manager – Robin Alvarsson
Music – Tousin “Tusse” Chiza – Brevet från Lillan