Startupy Doconomy a Kayrros spustily iniciativu, která pomocí venkovní digitální reklamy ukazuje týdenní data o uhlíkové stopě Švédska.
Projekt „The 2030 Forecast“ cílí na zvýšení povědomí o emisích a klimatické změně. Spuštění platformy proběhlo během Světového dne životního prostředí 5. června 2022, přičemž údaje o celonárodních emisích byly veřejně zobrazeny na OOH plochách v ulicích Stockholmu.
K vytvoření „prognózy 2030“ se Doconomy spojila s analytickou firmou Kayrros zaměřenou na data z energetiky a klimatu, která analyzuje satelitní snímky a další zdroje dat za účelem sledování environmentálních metrik. Kayrros ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a francouzským Národním centrem pro vesmírná studia využívá umělou inteligenci k získávání signálů o emisích skleníkových plynů na základě senzorů a pozorování Země.
„Veřejnost si zaslouží být informována o pokroku při dosahování cílů snižování emisí. Je to první krok k přijetí opatření a vytvoření spojení mezi uhlíkovou stopou jednotlivce a dopadem průmyslových emisí na životní prostředí. Jsme si jisti, že se časem stanou tato čísla veřejně známými a relevantními. Je to začátek učební křivky, s kterou se příliš dlouho otálelo,“ uvedl ředitel pro inovace ve společnosti Doconomy Johan Pihl.
Doconomy a Kayrros chtějí podporovat kolektivní odpovědnost za emise skleníkových plynů tak, že každý týden sledují pokrok Švédska směrem ke splnění stanovených cílů do roku 2030. „Naše schopnost řešit změnu klimatu kolektivně a efektivně závisí na povědomí veřejnosti o tom, co naši stopu zvětšuje či zmenšuje. Klimatická gramotnost a transparentnost dat jsou klíčem k zajištění toho, že budeme dělat správná rozhodnutí nejen ve veřejné politice a podnikových praktikách, ale také v našem každodenním životě,” uvedl spoluzakladatel a prezident společnosti Kayrros Antoine Rostand.